• Skip to content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin pisterajat
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Ulkoinen auditointi
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Tuki
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
  • Sertifikaatit
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi
KESTÄVÄN KEHITYKSEN WEB-ARVIOINTIJÄRJESTELMÄ

Johto ja keke-ryhmä

Arvot

  • Miten ja milloin oppilaitoksen kestävän kehityksen työ lähti liikkeelle
  • Millä tavoin ja missä yhteydessä henkilöstö/opiskelijat perehdytetään oppilaitoksen kestävän kehityksen arvoihin?
  • Millä tavoin kestävän kehityksen arvot näkyvät oppilaitoksen arjessa?

Lakisääteiset vaatimukset

  • Mistä oppilaitos saa tiedon uusista ympäristöasioihin ja sosiaaliseen kestävyyteen liittyvistä säädöksistä (anna esimerkkejä säädösten alueista)?
  • Millä tavoin lakisääteisten kestävään kehitykseen liittyvien kartoitusten tuloksia ja ohjelmien sisältöä käsitellään henkilöstön/opiskelijoiden kanssa (anna esimerkkejä kartoituksista ja ohjelmista)?

Keke-työn organisointi

  • Miten oppilaitoksen keke-työ on organisoitu? Onko perustettu keke-ryhmää ja keitä siinä on mukana?
  • Miten opiskelijat voivat osallistua keke-työn suunnitteluun?
  • Millaisia resursseja kestävän kehityksen työlle on varattu?
  • Miten johto tukee ja kannustaa oppilaitosyhteisöä kestävän kehityksen työssä?
  • Millä tavoin oppilaitos viestii kestävän kehityksen asioista sisäisesti ja ulkoisesti?
  • Miten henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneet kestävän kehityksen työhön ja keke-käytäntöihin?

Osaaminen

  • Millä tavoin henkilöstön keke-osaaminen ja täydennyskoulutuksen tarpeet on selvitetty?
  • Millaisia mahdollisuuksia henkilöstöllä on hankkia täydennyskoulutusta keke-asioissa? Mitä koulutusta on toteutunut?
  • Kuka vastaa uuden henkilöstön perehdyttämisestä oppilaitoksen keke-ohjelmaan ja –käytäntöihin sekä omaan toimenkuvaan liittyviin keke-asioihin? Miten perehdytys tapahtuu? Onko olemassa ohjeita?

Keke-ohjelma

  • Miten vuosittaiset kestävän kehityksen ohjelman teemat valitaan?
  • Millä tavoin henkilöstö/opiskelijat osallistuvat ohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden suunnitteluun?
  • Millä tavoin (ketkä/missä yhteydessä) ja millaisin mittarein keke-ohjelman toteutumista arvioidaan ja miten ohjelma päivitetään?
  • Millaisia tuloksia ohjelman tavoitteiden toteutuksessa on saavutettu mittareiden perusteella

Opetuksen suunnittelu

  • Miten kestävän kehityksen näkökulma on ollut mukana opetussuunnitelmatyössä ja opetuksen toteutuksen suunnittelussa?
  • Millaista yhteistyötä opettajat ovat tehneet kestävän kehityksen opetuksen tavoitteiden, sisältöjen ja työtapojen suunnittelussa?
  • Millaista yhteistyötä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa on tehty opettajien ja muun henkilöstön välillä?
  • Millaista yhteistyötä oppilaitos tekee ulkopuolisten tahojen kanssa kestävän kehityksen opetuksen / teemojen toteutuksessa?

Ammatilliset oppimisympäristöt

  • Milloin ja millä tavoin oppilaitoksen ammatillisten oppimisympäristöjen ympäristö/turvallisuus/työterveys/kulttuuriset näkökohdat on kartoitettu?
  • Mitä toimenpiteitä ammatillisissa oppimisympäristöissä on tehty keke-näkökohtien huomioon ottamiseksi? Miten opiskelijat perehdytetään oppimisympäristöjen käytäntöihin?

Arviointi ja kehittäminen

  • Millä mittareilla oppilaitos arvioi kestävän kehityksen asioiden tilaa (esim. keke-opetus, ekologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys toimintakulttuurissa)?
  • Millaisia tuloksia keskeisissä kestävän kehityksen mittareissa on saavutettu ja miten tulokset ovat kehittyneet
  • Missä yhteydessä oppilaitoksen keke-asioiden vuosittainen arviointi tapahtuu ja ketkä osallistuvat arviointitiedon käsittelyyn?
  • Miten ja missä yhteydessä arviointitietoa hyödynnetään toiminnan suunnittelussa?
  • Mitkä ovat oppilaitoksen keke-työn tärkeimmät kehittämiskohteet? Miten kestävän kehityksen työtä on tarkoitus viedä eteenpäin?

Primary Sidebar

Ohjeita auditoijalle

  • Auditoijien pätevyys
  • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
  • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
  • Auditoinnin vaiheet
  • Haastattelujen suunnittelu
  • Haastattelukysymyksiä
    • Johto ja keke-ryhmä
    • Opettajat
    • Oppilaat/opiskelijat
    • Kiinteistönhoitaja
    • Siistijä/toimitilahuoltaja
    • Keittiöhenkilöstö
    • Oppilashuollon henkilöstö
  • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
okka-saatio.com
Y-tunnus 1098899-9

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 3729 195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Toimistopalvelut
Taina Lunden, OAJ / VKY-palvelut
020 748 9679
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2019 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in