Kiinteistönhoitaja

Yleisiä kysymyksiä

  • Mikä on tehtävänkuvasi/vastuualueesi?
  • Kenen palveluksessa toimit (oppilaitos vai ulkopuolinen taho)?
  • Mitä olet kuullut oppilaitoksen kestävän kehityksen ohjelmasta?
  • Miten olet itse osallistunut/miten kiinteistöhenkilöstö osallistuu oppilaitoksen keke-työhön (esim. kartoitukset, keke-työryhmä, tavoitteista ja toimenpiteistä sopiminen, seuranta ja arviointi, opiskelijoiden ohjaus ja perehdytys, vuoropuhelu ja yhteistyö oppilaitoksen henkilöstön kanssa)?
  • Onko kiinteistöhenkilöstöllä omia keke-tavoitteita tai ohjeita (esim. jos ulkopuolinen palveluntarjoaja)?
  • Miten ympäristövastuullisesti oppilaitoksen henkilöstö ja opettajat mielestäsi toimivat (lajittelu, materiaalien käyttö, veden ja energian säästö, siisteys, turvallisuusasiat ym.)?
  • Mitkä asiat toimivat hyvin ja missä asioissa on ongelmia?
  • Millaisia keke-asioiden mittareita kiinteistöpuolella on käytössä ja miten niitä seurataan?
  • Miten kiinteistöhenkilöstö on perehdytetty keke-asioihin ja mitä erityistä koulutusta he ovat saaneet keke-asioissa?
  • Miten oppilaitos saa seurantatiedot käyttöönsä?
  • Miten kehittäisit kiinteistöhoidon ympäristöasioita?

Jätehuolto

  • Mitä jakeita oppilaitoksessa pitää kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan lajitella?
  • Miten lajittelu toteutuu (jos ongelmia, missä syyt)?
  • Onko oppilaitoksella jätehuoltosuunnitelmaa? Mitä se pitää sisällään?
  • Mitä ongelmajätteitä oppilaitoksessa syntyy?
  • Mihin ongelmajätteet varastoidaan ja kuka vastaa varastosta ja kirjanpidosta?
  • Minne ongelmajätteet toimitetaan käsittelyyn ja kuinka usein?
  • Seurataanko oppilaitoksen jätemääriä? Mihin seuranta perustuu ja mistä tiedot saadaan?
  • Miten jätemäärät ovat kehittyneet ja mistä syystä?

Vesi ja energia

  • Kuka seuraa oppilaitoksen energiajärjestelmien toimivuutta?
  • Miten usein tarkkaillaan esim. veden- ja energiankulutusta tai huoneiden lämpötiloja?
  • Miten toimitaan, jos kulutuksessa esiintyy poikkeamia?
    Mikä on kiinteistön energiajärjestelmien kunto? Onko laitteissa esiintynyt uusimisen tarpeita tai onko kiinteistössä peruskorjauksen tarvetta? Onko niistä keskusteltu ylläpitäjän kanssa? Mitä parannussuunnitelmia on olemassa?
  • Onko oppilaitoksessa tehty energiakatselmusta tai kuntokartoitusta? Milloin? Mitkä olivat katselmuksen keskeiset tulokset?
  • Onko oppilaitoksessa käytössä vettä säästäviä vesikalusteita (suihkut, hanat)?
  • Onko olemassa tilastoja oppilaitoksen veden ja energiankulutuksesta (sähkö, lämpö) pidemmällä aikavälillä? Onko kulutustietoja suhteutettu esim. rakennuskuutioihin tai oppilasmääriin? Miten kulutus on kehittynyt ja miksi?

Vaarallisten aineiden käyttö ja varastointi

  • Mitä kemikaaleja oppilaitoksessa on käytössä?
  • Missä tiloissa kemikaaleja säilytetään ja kuka niistä vastaa?
  • Onko aineista olemassa listaus ja käyttöturvallisuustiedotteet? Missä käyttöturvallisuustiedotteet ovat saatavilla?
  • Miten vahinkotilanteessa toimitaan (esimerkiksi altistuminen myrkylliselle aineelle oppitunnilla)?
Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi