Energia ja vesi

Tällä sivulla annetaan esimerkkejä Energia ja vesi -teeman toteutuksesta opetuksessa ja toimintakulttuurissa. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi oppilaitoksen kestävän kehityksen ohjelmatyössä.

Teemojen toteuttaminen

Oppilaitoksen valitsemat vuosittaiset teemat ja kestävän kehityksen ohjelman toimenpiteet toteutuvat opetuksessa ja toimintakulttuurissa. Eri henkilöstöryhmien edustajat ja opiskelijat osallistuvat toimintaan.

Teema opetuksessa Teema toimintakulttuurissa
  • Energiantuotantomuotojen ympäristönäkökohdat
  • Suomen energiankulutus
  • Energia ja ilmastonmuutos
  • Uusiutuva ja päästötön energia
  • Energian/vedenkulutus oman ammattialan työympäristössä ja työtehtävissä, energian/veden säästötavat
  • Energian/vedenkulutus ja energian/veden säästötavat oppilaitoksessa ja kotona
  • Opiskelijoiden tekemät kulutusmittaukset tai kartoitukset oppilaitoksessa ja kotona
  • Veden käyttö ja riittävyys meillä ja muualla maailmassa
  • Veden laadun mittaukset ja seuranta
  • Tutustuminen voimalaitokseen
  • Opiskelijoiden keke-ryhmän toiminta oppilaitoksen energian ja vedensäästössä
  • Asiantuntijoiden vierailut oppilaitokseen
  • Energiansäästöviikko
  • Teemapäivät
  • Näyttelyt
  • Tilojen lämpötilojen tarkkailu ja säätäminen
  • Valojen ja tietokoneiden sammuttaminen
  • Tarpeettoman vedenkulutuksen minimointi
  • Oikein toteutettu tuuletus
  • Energiansäästölamppujen käyttöönotto

Toimintatapojen vakiinnuttaminen

Oppilaitos vakiinnuttaa kestävän kehityksen teemoihin liittyviä vaikuttavia toimintatapoja pysyväksi osaksi opetusta tai oppilaitoksen toimintakulttuuria.

Toimintatavat Vakiinnuttaminen
  • Valojen ja tietokoneiden sammuttaminen sekä tarpeettoman vedenkulutuksen vähentäminen (keittiö, työtilat, luokat, WC:t, suihkut)
  • Energian- ja vedensäästöohjeet, henkilöstön ja opiskelijoiden perehdytys
  • Energian- tai vedenkulutuksen seuranta ja poikkeamiin puuttuminen
  • Energian- ja vedenkulutuksen seurantajärjestelmä, vastuut ja toimintatavat kulutuspoikkeamiin puuttumisesta
  • Energian- ja vedenkulutustietojen tilastointi oppilaitoksessa
  • LVI-laitteiden kunnon seuranta ja huolto
  • LVI-laitteiden huoltokirja tai kiinteistönhallintajärjestelmä
  • Vettä ja energiaa säästävien työtapojen käyttö oppilaitoksen keittiössä ja siivouksessa
  • Ohjeet keittiön ja siivouksen veden- ja energiansäästöön, henkilöstön perehdytys
  • Opiskelijoiden keke-ryhmän toiminta energia- ja vesiteemassa
  • Käytännöt keke-ryhmän valintaan, perehdytykseen ja toimintaan
Tekniset ratkaisut
  • Energiakatselmuksen toteuttaminen ja kehittämissuunnitelma
  • Liiketunnistimella varustettujen tai energiaa säästävien valaisinten hankkiminen
  • Siirtyminen ekoenergian käyttöön sähkössä tai lämmityksessä
  • Vettä säästävien vesikalusteiden hankinta
  • Energiaa säästävien koneiden tai laitteiden hankinta (esim. tietokoneet, keittiön kylmälaitteet, pesukoneet ja uunit)
  • Kiinteistöhallintajärjestelmän käyttöönotto
Lakisääteiset vaatimukset
  • Hankintalainsäädäntö
  • Valtioneuvoston periaatepäätös kestävien valintojen edistämisestä julkisissa hankinnoissa

Yhteistyö paikallisten toimijoiden kanssa

Oppilaitos tiedottaa teemoihin liittyvästä toiminnasta sidosryhmiään ja toteuttaa teemoihin liittyvää yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa.

Esimerkkejä teemaan liittyvistä yhteistyötahoista
  • Koulutuksen järjestäjän kiinteistöpalvelut
  • Ruokapalveluiden ja siivouspalveluiden tuottaja
  • Voimalaitos / energiayhtiö
  • Motiva
  • Tutkimuslaitokset (esim. VTT, yliopistot)
  • Ympäristöviranomaiset (kunta, aluehallinto)
  • Vesiensuojeluyhdistys
  • Ympäristöjärjestöt
  • 4H-järjestö
  • Luonto- ja ympäristökoulut
  • Yritykset ja työssäoppimispaikat

Kartoituslomakkeita

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi