Aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt, menetelmät ja kriteerit (2011-2013)

Koordinaattori Hyria koulutus
Kumppanit Koulutuskeskus Tavastia
Savon ammatti- ja aikuisopisto
PSK-Aikuisopisto
Suomen ympäristöopisto SYKLI
OKKA-säätiö
Osuuskunta Eco-One
AMKE Oy
Rahoitus Opetushallitus
Yhteyshenkilöt Hyria koulutus: juulia.juslin(at)hyria.fi
OKKA-säätiö: erkka.laininen(at)okka-saatio.com
Verkkosivu

Hankkeen tavoitteet

Hankkeessa tuotettiin koulutusalakohtaista tukimateriaalia kestävän kehityksen sisällyttämiseen näyttötutkintojen toteutukseen ja kriteerit kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumisen arviointia varten. Lisäksi kehitettiin opetuksen suunnittelun tueksi kestävän kehityksen pedagoginen malli ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Hankkeessa laaditut kriteerit toimivat pohjana OKKA-säätiön Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifioinnin laajentamisessa ammatilliseen aikuiskoulutukseen.

Materiaalit

Kestävän kehityksen tarkistuslistat

Ohjeet tarkistuslistojen käyttöön

Kestävän kehityksen aiheet on jaoteltu listassa neljään osa-alueeseen:
1. Työprosessin hallinta
2. Toimintaympäristön tuntemus
3. Työyhteisössä toimiminen
4. Elinikäinen oppiminen

Tarkistuslistaa käytetään seuraavasti:
Ensin tunnistetaan tutkinnon perusteiden vaatimuksiin liittyvät aiheet lomakkeen vasemmasta sarakkeesta. Tämän jälkeen kuvataan keskimmäiseen sarakkeeseen kestävän kehityksen osaamisvaatimusten arviointi tutkintotilaisuudessa konkreettisina arvioinnin kohteina hyödyntäen listan esimerkkejä. Oikeanpuoleiseen sarakkeeseen voidaan suunnitella valmistavassa koulutuksessa käsiteltäviä sisältöjä, joissa voidaan ottaa huomioon myös tutkinnon perusteisiin kuulumattomia osaamisvaatimuksia. Niitä voidaan tunnistaa listan esimerkkien sekä työelämän tai alan toimintaympäristön tarpeiden perusteella.

Ammatillisen aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt

Hankkeessa tuotetun pedagogisen mallin suunnitteluvaiheessa toteutettiin keväällä 2012 asiantuntijatyöpaja, jossa pohdittiin ammatillisen aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisältöjä.

Työskentelyyn osallistuivat

  • Prof. Hannele Cantell, Helsingin yliopisto
  • Prof. Petri Nokelainen, Tampereen yliopisto
  • Projektipäällikkö Juulia Tuominen, Hyria koulutus
  • Erikoissuunnittelija Virpi Lyytimäki, Hyria koulutus
  • Opiskelija Vesa Säkkinen, Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu
  • Projektipäällikkö Kati Lundgren, Suomen ympäristöopisto SYKLI
  • Toimitusjohtaja Risto Tenhunen, Osuuskunta Eco-One
  • Suunnittelupäällikkö Erkka Laininen, OKKA-säätiö

Työpajatyöskentelyn pohjalta syntynyt malli ammatillisen aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöistä

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi