Aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt, menetelmät ja kriteerit (2011-2013)
Koordinaattori | Hyria koulutus |
Kumppanit | Koulutuskeskus Tavastia Savon ammatti- ja aikuisopisto PSK-Aikuisopisto Suomen ympäristöopisto SYKLI OKKA-säätiö Osuuskunta Eco-One AMKE Oy |
Rahoitus | Opetushallitus |
Yhteyshenkilöt | Hyria koulutus: juulia.juslin(at)hyria.fi OKKA-säätiö: erkka.laininen(at)okka-saatio.com |
Verkkosivu |
Hankkeen tavoitteet
Hankkeessa tuotettiin koulutusalakohtaista tukimateriaalia kestävän kehityksen sisällyttämiseen näyttötutkintojen toteutukseen ja kriteerit kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumisen arviointia varten. Lisäksi kehitettiin opetuksen suunnittelun tueksi kestävän kehityksen pedagoginen malli ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Hankkeessa laaditut kriteerit toimivat pohjana OKKA-säätiön Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifioinnin laajentamisessa ammatilliseen aikuiskoulutukseen.
Materiaalit
Kestävän kehityksen tarkistuslistat
- Humanistinen ja kasvatusala
- Kauneusala
- Kulttuuriala
- Liiketalouden ja hallinnon ala
- Liikunta-ala
- Luonnonvara- ja ympäristöala
- Matkailu-, ravitsemis- ja talousala
- Tekniikan ja liikenteen ala, luonnontieteiden ala
- Sosiaali- ja terveysala
Ohjeet tarkistuslistojen käyttöön
|
Ammatillisen aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöt
Hankkeessa tuotetun pedagogisen mallin suunnitteluvaiheessa toteutettiin keväällä 2012 asiantuntijatyöpaja, jossa pohdittiin ammatillisen aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisältöjä.
Työskentelyyn osallistuivat
- Prof. Hannele Cantell, Helsingin yliopisto
- Prof. Petri Nokelainen, Tampereen yliopisto
- Projektipäällikkö Juulia Tuominen, Hyria koulutus
- Erikoissuunnittelija Virpi Lyytimäki, Hyria koulutus
- Opiskelija Vesa Säkkinen, Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Projektipäällikkö Kati Lundgren, Suomen ympäristöopisto SYKLI
- Toimitusjohtaja Risto Tenhunen, Osuuskunta Eco-One
- Suunnittelupäällikkö Erkka Laininen, OKKA-säätiö
Työpajatyöskentelyn pohjalta syntynyt malli ammatillisen aikuiskoulutuksen kestävän kehityksen sisällöistä