• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin myöntämisperusteet
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Sertifikaatit
  • Tuki
    • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
      • 1) Planetaariset rajat ovat uhattuna
      • 2) Toteutuuko talouskasvun irtikytkentä ympäristöhaitoista?
      • 3) Vahva kestävyysajattelu yhteiskuntien rakentamisen perustana
      • 4) Kohti kestävää hyvinvointia
      • 5) Viisi kärkeä kestävämpään kehitykseen
      • 6) Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
      • 7) Uudistavan oppimisen tarve
      • 11) Kestävän tulevaisuuden indikaattorit
      • 12) Oppilaitos, josta tuli yhteiskunnan uudistaja
    • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Taiteen perusopetus
    • Indikaattoripankki
      • 1.1 Ekologinen kestävyys
      • 1.2 Taloudellinen kestävyys
      • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
      • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
      • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
      • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
      • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
      • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
      • 2.3 Työelämän palaute
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
    • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi

Itsearvioinnin kysymyslistat

Kriteerien arviointiperusteet

Kestävän kehityksen kriteereiden toteutumisen arviointia varten on tehty neliportaiset arviointiperusteet, joissa on kuvattu sanallisesti vaadittu suoritustaso 0, 1, 2 ja 3 pisteen saamiseen kriteeristä (puuttuva, käynnistynyt, kehittynyt, vakiintunut). Kehittynyt ja vakiintunut -tasojen toteutuminen edellyttää myös alempien tasojen vaatimusten toteutumista.

Arviointiperusteiden avulla oppilaitos pystyy itse arvioimaan oman suoritustasonsa kaikkien kriteerin osalta. Näin voidaan tunnistaa kestävän kehityksen työn vahvuudet ja parannuskohteet. Arviointiperusteet pohjautuvat alla esitettyyn malliin, jonka pohjalta on laadittu jokaiselle kriteerille omat arviointiperusteet.

Puuttuva
(0 pistettä)
Käynnistynyt
(1 piste)
Kehittynyt
(2 pistettä)
Vakiintunut
(3 pistettä)
Oppilaitos ei ole suunnitellut eikä aloittanut kriteerin mukaista toimintaa. Oppilaitos on suunnitellut kriteerin mukaista toimintaa ja aloittanut sen toteuttamisen. Oppilaitos on toteuttanut kriteerin mukaista toimintaa vähintään yhden lukuvuoden ajan. Kriteerin mukainen
toiminta on muuttunut oppilaitoksen arjessa
toimivaksi, suunnitelmalliseksi käytännöksi, joka on tarvittaessa ohjeistettu.

Itsearvioinnin kysymyslistat

Arviointiperusteiden käytön avuksi on laadittu itsearvioinnin kysymyslistat, jotka helpottavat koulun tekemää kriteerikohtaista pisteytystä. Listoissa on esitetty jokaiseen kriteeriin liittyen kysymyksiä, joiden perusteella pisteytys voidaan tehdä. Jotta arvioinnin toteutus on helpompi jakaa useamman arviointiryhmän tehtäväksi, listat on laadittu kriteerien osa-alueittain seuraavaa jakoa noudattaen:

  • Suunnittelu sekä arviointi ja kehittäminen (kriteerien osat 1 ja 3)
  • Teemojen toteutuksen arviointi (kriteerien osa 2)
  • Opetuksen toteutuksen arviointi (kriteerien osa 2)

Opetuksen toteutuksen arvioinnin osalta on laadittu omat listat alakouluille sekä yläkouluille ja lukioille. Opetuksen arviointi tehdään yhdessä tai useammassa arviointiryhmässä, joiden tulokset vedetään yhteen opetuksen arvioinnin yhteenvetolomakkeelle. Lopuksi kaikkien kriteerien osa-alueiden arvioinnin tiedot kootaan itsearvioinnin yhteenvetolomakkeelle.

Itsearvioinnin kysymyslistat on laadittu word-muotoon. Suositeltavaa on, että listat täytetään tietokoneella, jolloin tietojen kopiointi yhteenvetolomakkeisiin helpottuu. Tallenna itsearvioinnin kysymyslistat ensin omalle koneellesi, ennen kuin alat täyttää niitä! Lomakkeiden alussa on annettu tarkemmat ohjeet niiden täyttämisestä.

Suositeltavaa on, että sertifikaattia tavoittelevat oppilaitokset olisivat yhteydessä OKKA-säätiöön ennen itsearvioinnin aloittamista tarkemman ohjeistuksen saamiseksi. Ohjaus itsearvioinnin käynnistämiseen voi tapahtua tarpeen mukaan myös koulussa.

Ohjaus itsearvioinnin toteutukseen:
Erkka Laininen
erkka.laininen(at)okka-saatio.com
puh. 050 3729 195

Kysymyslistat, peruskoulut ja lukiot

KRITEERIEN OSAT 1 JA 3: Suunnittelu sekä seuranta, arviointi ja kehittäminen

Arviointiryhmän kokoonpano:
Koulun johto ja kestävän kehityksen ryhmä (oppilaiden edustajat soveltuvin osin).
Lataa arviointilomake:
Suunnittelu sekä arviointi ja kehittäminen

KRITEERIEN OSA 2: Teemojen toteutus

Arviointiryhmän kokoonpano:
Arvioinnin voi toteuttaa esimerkiksi koulun kestävän kehityksen ryhmä tai teemaan liittyvä projektiryhmä. Arvioinnissa on hyvä olla mukana myös eri henkilöstöryhmien ja oppilaiden edustajia.
Lataa arviointilomake:
Teemojen toteutuksen arviointi
Lomakkeella arvioidaan kestävän kehityksen teemojen toteutumisesta opetuksessa ja koulun arjessa. Lomake sisältää pohjan yhden teeman arviointiin. Jokaisesta koulun valitsemasta viidestä teemasta täytetään oma lomakkeensa.
Teemojen toteutuksen pisteytys
Kun teemalomakkeet on täytetty, tehdään teemojen pisteytys teemojen toteutuksen pisteytyslomakkeelle.

KRITEERIEN OSA 2: Opetuksen toteutus

Arviointiryhmän kokoonpano:
Arviointi tapahtuu luokka-asteittain (alakoulu) tai oppiaineittain (yläkoulu ja lukio) muodostetuissa opettajaryhmissä.
Lataa arviointilomake:
Kysymyslista opetus alakoulu
Kysymyslista opetus yläkoulu lukio
Lomakkeilla kerätään tietoa kestävän kehityksen toteutumisesta eri luokka-asteiden (alakoulut) tai oppiaineryhmien (yläkoulut ja lukio) opetuksessa. Mikäli arvioinnin kohteena on yhtenäiskoulu, käytetään alakoulun luokkien opetuksen arviointiin alakoulun lomaketta ja yläkoulun/lukion arviointiin yläkouluille ja lukioille suunniteltua lomaketta.Opetuksen toteutuksen arviointiryhmien tulokset vedetään yhteen seuraaville yhteenvetolomakkeille (valitse oman kouluasteesi lomake):
Opetus yhteenveto alakoulu
Opetus yhteenveto yläkoulu lukio
Opetus yhteenveto yhtenäinen peruskoulu
Opetus yhteenveto yhtenäiskoulu

ITSEARVIOINNIN YHTEENVETO

Lataa lomake:
Arvioinnin yhteenveto peruskoulu ja lukio
Tälle lomakkeelle tehdään yhteenveto kaikkien kriteerien kolmen osa-alueen toteutumisesta.

 

Ensisijainen sivupalkki

Hae sertifikaattia

  • Peruskoulut ja lukiot
    • Kestävän kehityksen kriteerit
    • Sertifikaatin pisterajat
    • Itsearviointi
      • Pika-arviointi
      • Itsearviointi sertifikaatin hakemista varten
      • Teemojen valinta
      • Ohjeita itsearvioinnin toteutukseen
      • Itsearvioinnin kysymyslistat
    • Ulkoinen auditointi
  • Ammatilliset oppilaitokset
  • Vapaa sivistystyö
  • Auditointien suositushinnat
  • Korjaavat toimenpiteet
  • Sertifikaattihakemus

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
Y-tunnus 1098899-9
www.okka-saatio.com

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 372 9195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Assistentti
Silja Rajala
020 748 9571
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2021 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään