Kriteerien arviointiperusteet
Kestävän kehityksen kriteereiden toteutumisen arviointia varten on tehty neliportaiset arviointiperusteet, joissa on kuvattu sanallisesti vaadittu suoritustaso 0, 1, 2 ja 3 pisteen saamiseen kriteeristä (puuttuva, käynnistynyt, kehittynyt, vakiintunut). Kehittynyt ja vakiintunut -tasojen toteutuminen edellyttää myös alempien tasojen vaatimusten toteutumista.
Arviointiperusteiden avulla oppilaitos pystyy itse arvioimaan oman suoritustasonsa kaikkien kriteerin osalta. Näin voidaan tunnistaa kestävän kehityksen työn vahvuudet ja parannuskohteet. Arviointiperusteet pohjautuvat alla esitettyyn malliin, jonka pohjalta on laadittu jokaiselle kriteerille omat arviointiperusteet.
Puuttuva (0 pistettä) |
Käynnistynyt (1 piste) |
Kehittynyt (2 pistettä) |
Vakiintunut (3 pistettä) |
Oppilaitos ei ole suunnitellut eikä aloittanut kriteerin mukaista toimintaa. | Oppilaitos on suunnitellut kriteerin mukaista toimintaa ja aloittanut sen toteuttamisen. | Oppilaitos on toteuttanut kriteerin mukaista toimintaa vähintään yhden lukuvuoden ajan. | Kriteerin mukainen toiminta on muuttunut oppilaitoksen arjessa toimivaksi, suunnitelmalliseksi käytännöksi, joka on tarvittaessa ohjeistettu. |
Itsearvioinnin kysymyslistat
Arviointiperusteiden käytön avuksi on laadittu itsearvioinnin kysymyslistat, jotka helpottavat koulun tekemää kriteerikohtaista pisteytystä. Listoissa on esitetty jokaiseen kriteeriin liittyen kysymyksiä, joiden perusteella pisteytys voidaan tehdä. Jotta arvioinnin toteutus on helpompi jakaa useamman arviointiryhmän tehtäväksi, listat on laadittu kriteerien osa-alueittain seuraavaa jakoa noudattaen:
- Suunnittelu sekä arviointi ja kehittäminen (kriteerien osat 1 ja 3)
- Teemojen toteutuksen arviointi (kriteerien osa 2)
- Opetuksen toteutuksen arviointi (kriteerien osa 2)
Opetuksen toteutuksen arvioinnin osalta on laadittu omat listat alakouluille sekä yläkouluille ja lukioille. Opetuksen arviointi tehdään yhdessä tai useammassa arviointiryhmässä, joiden tulokset vedetään yhteen opetuksen arvioinnin yhteenvetolomakkeelle. Lopuksi kaikkien kriteerien osa-alueiden arvioinnin tiedot kootaan itsearvioinnin yhteenvetolomakkeelle.
Itsearvioinnin kysymyslistat on laadittu word-muotoon. Suositeltavaa on, että listat täytetään tietokoneella, jolloin tietojen kopiointi yhteenvetolomakkeisiin helpottuu. Tallenna itsearvioinnin kysymyslistat ensin omalle koneellesi, ennen kuin alat täyttää niitä! Lomakkeiden alussa on annettu tarkemmat ohjeet niiden täyttämisestä.
Suositeltavaa on, että sertifikaattia tavoittelevat oppilaitokset olisivat yhteydessä OKKA-säätiöön ennen itsearvioinnin aloittamista tarkemman ohjeistuksen saamiseksi. Ohjaus itsearvioinnin käynnistämiseen voi tapahtua tarpeen mukaan myös koulussa.
Ohjaus itsearvioinnin toteutukseen:
Erkka Laininen
erkka.laininen(at)okka-saatio.com
puh. 050 3729 195
Kysymyslistat, peruskoulut ja lukiot
KRITEERIEN OSAT 1 JA 3: Suunnittelu sekä seuranta, arviointi ja kehittäminen
Arviointiryhmän kokoonpano: Koulun johto ja kestävän kehityksen ryhmä (oppilaiden edustajat soveltuvin osin). |
Lataa arviointilomake: Suunnittelu sekä arviointi ja kehittäminen |
KRITEERIEN OSA 2: Teemojen toteutus
Arviointiryhmän kokoonpano: Arvioinnin voi toteuttaa esimerkiksi koulun kestävän kehityksen ryhmä tai teemaan liittyvä projektiryhmä. Arvioinnissa on hyvä olla mukana myös eri henkilöstöryhmien ja oppilaiden edustajia. |
Lataa arviointilomake: Teemojen toteutuksen arviointi Lomakkeella arvioidaan kestävän kehityksen teemojen toteutumisesta opetuksessa ja koulun arjessa. Lomake sisältää pohjan yhden teeman arviointiin. Jokaisesta koulun valitsemasta viidestä teemasta täytetään oma lomakkeensa. Teemojen toteutuksen pisteytys Kun teemalomakkeet on täytetty, tehdään teemojen pisteytys teemojen toteutuksen pisteytyslomakkeelle. |
KRITEERIEN OSA 2: Opetuksen toteutus
Arviointiryhmän kokoonpano: Arviointi tapahtuu luokka-asteittain (alakoulu) tai oppiaineittain (yläkoulu ja lukio) muodostetuissa opettajaryhmissä. |
Lataa arviointilomake: Kysymyslista opetus alakoulu Kysymyslista opetus yläkoulu lukio Lomakkeilla kerätään tietoa kestävän kehityksen toteutumisesta eri luokka-asteiden (alakoulut) tai oppiaineryhmien (yläkoulut ja lukio) opetuksessa. Mikäli arvioinnin kohteena on yhtenäiskoulu, käytetään alakoulun luokkien opetuksen arviointiin alakoulun lomaketta ja yläkoulun/lukion arviointiin yläkouluille ja lukioille suunniteltua lomaketta.Opetuksen toteutuksen arviointiryhmien tulokset vedetään yhteen seuraaville yhteenvetolomakkeille (valitse oman kouluasteesi lomake): Opetus yhteenveto alakoulu Opetus yhteenveto yläkoulu lukio Opetus yhteenveto yhtenäinen peruskoulu Opetus yhteenveto yhtenäiskoulu |
ITSEARVIOINNIN YHTEENVETO
Lataa lomake: Arvioinnin yhteenveto peruskoulu ja lukio Tälle lomakkeelle tehdään yhteenveto kaikkien kriteerien kolmen osa-alueen toteutumisesta. |