Ammatilliset oppilaitokset
Oppilaitoksen toimintaa arvioidaan kymmenellä indikaattorilla, jotka koskevat kestävän kehityksen kannalta keskeisiä oppilaitoksen toiminnan näkökulmia. Indikaattorit on jaoteltu kolmeen osa-alueeseen, joita ovat opetus, toimintakulttuuri ja johtaminen. Jokaisesta indikaattorista on rakennettu kolmitasoinen kuvaus, jonka avulla voidaan arvioida, miten oppilaitoksen toiminta heijastaa 1) olemassa olevaa toisintavaa, 2) tulevaisuutta ennakoivaa ja 3) yhteiskuntaa uudistavaa toimintatapaa tarkastelun kohteena olevan toiminnan suhteen.
Lataa indikaattorit pdf-taulukkona
OSA 1: Opetus
1) Koulutuksen toteutus
Indikaattorilla arvioidaan, miten koulutuksen tavoitteita ja toteutusta uudistetaan palvelemaan kestävyyttä ja yhteiskunnallista muutosta.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitos on kehittänyt käytäntöjä, joilla tuetaan tutkinnon perusteiden kestävän kehityksen ammattitaitovaatimusten toteutumista koulutuksessa. |
2) Kestävyystaitojen oppiminen
Indikaattorilla arvioidaan, miten taitojen oppimisen painotukset ja pedagogiset ratkaisut tukevat tulevaisuutta ennakoivaa ja yhteiskuntaa uudistavaa oppimista.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Työprosessissa tarvittavien kestävyystaitojen oppiminen toteutuu laadukkaasti ja siihen on yhdistetty kestävän kehityksen tietoperustaa. |
3) Oppimisympäristöt
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitoksen, työpaikkojen ja yhteiskunnan oppimisympäristöt mahdollistavat kestävän tulevaisuuden taitojen oppimisen.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitoksen omien oppimisympäristöjen kestävyysnäkökohtia on kehitetty suunnitelmallisesti. Kestävyysnäkökulma on mukana työpaikkojen soveltuvuuden arvioinnissa. |
OSA 2: Toimintakulttuuri
4) Oppiva yhteisö ja kumppanuudet
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitos toimii oppivana yhteisönä ja osana yhteiskuntaa uudistavia verkostoja.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitoksella on useita kestävän kehityksen teemoihin liittyviä kumppanuuksia, joita hyödynnetään opetuksessa tai toiminnan kehittämisessä. |
5) Oppilaitoksen ympäristövastuu
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitos toteuttaa ympäristövastuullisuutta hankinnoissaan ja arjen toiminnassaan, ja pyrkii hiilineutraaliuteen, kiertotalouteen ja kohtuutalouteen.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitos on varmistanut ympäristöasioihin liittyvien säädösten vaatimusten toteutumisen ja kehittänyt tavoitteellisesti ympäristövastuullisia toimintatapoja arjen käytännöissä. |
6) Yhteisön hyvinvointi
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitos huolehtii hyvinvoinnista, edistää yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja moninaisuutta, ja vahvistaa myötätunnon ja merkityksellisyyden kokemusta.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitoksella on normien vaatimusten mukaiset hyvinvointiin liittyvät suunnitelmat ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia on kehitetty tavoitteellisesti. |
OSA 3: Johtaminen
7) Oppilaitoksen strategia
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitoksen strategiaprosessi tukee kestävän tulevaisuuden rakentamista yhdessä henkilöstön, opiskelijoiden ja kumppaneiden kanssa.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Kestävän kehityksen teemat ovat osa oppilaitoksen strategiaa ja arvopohjaa. |
8) Johtaminen
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitoksen johtamistapa tukee organisaation kykyä tulevaisuuden ennakointiin, uudistumiseen ja yhteiskunnallisen muutoksen tekemiseen.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitoksella on kestävän kehityksen asioista vastaava työryhmä ja kestävän kehityksen työlle on annettu tarvittavat resurssit. |
9) Henkilöstön osaaminen
Indikaattorilla arvioidaan, miten henkilöstön kestävyysosaamista kehitetään ja laajennetaan globaaliin näkökulmaan ja ekososiaaliseen sivistykseen.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Henkilöstön kestävyysosaamisen tarpeet on tunnistettu ja toimenpiteitä osaamisen kehittämiseksi on tehty. |
10) Toiminnan arviointi ja kehittäminen
Indikaattorilla arvioidaan, miten oppilaitos arvioi ja kehittää kestävän tulevaisuuden toimintaa yhdessä oppilaitosyhteisön ja kumppaniverkostonsa kanssa.
OLEMASSA OLEVAA TOISINTAVA | TULEVAISUUTTA ENNAKOIVA | YHTEISKUNTAA UUDISTAVA |
|
|
|
Kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimus: Oppilaitos on ottanut käyttöön kestävän kehityksen mittareita ja arvioinut kestävän kehityksen toimintaansa. |