PERUSKOULUT, LUKIOT JA VAPAAN SIVISTYSTYÖN OPPILAITOKSET
Kestävän kehityksen kriteereiden toteutumisen arviointia varten on tehty neliportaiset arviointiperusteet, joissa on kuvattu sanallisesti vaadittu suoritustaso 0, 1, 2 ja 3 pisteen saamiseen kriteeristä (puuttuva, käynnistynyt, kehittynyt, vakiintunut). Kehittynyt ja vakiintunut -tasojen toteutuminen edellyttää myös alempien tasojen vaatimusten toteutumista.
Arviointiperusteiden avulla oppilaitos pystyy itse arvioimaan oman suoritustasonsa kaikkien kriteerin osalta. Näin voidaan tunnistaa kestävän kehityksen työn vahvuudet ja parannuskohteet. Arviointiperusteet pohjautuvat alla esitettyyn malliin, jonka pohjalta on laadittu jokaiselle kriteerille omat arviointiperusteet.
Puuttuva (0 pistettä) |
Käynnistynyt (1 piste) |
Kehittynyt (2 pistettä) |
Vakiintunut (3 pistettä) |
Oppilaitos ei ole suunnitellut eikä aloittanut kriteerin mukaista toimintaa. | Oppilaitos on suunnitellut kriteerin mukaista toimintaa ja aloittanut sen toteuttamisen. | Oppilaitos on toteuttanut kriteerin mukaista toimintaa vähintään yhden lukuvuoden ajan. | Kriteerin mukainen toiminta on muuttunut oppilaitoksen arjessa toimivaksi, suunnitelmalliseksi käytännöksi, joka on tarvittaessa ohjeistettu. |
Kriteerikohtaiset arviointiperusteet on esitetty oppilaitosmuodoittain laadituissa itsearvioinnin kysymyslistoissa:
Peruskoulut ja lukiot
Vapaa sivistystyö
AMMATILLISET OPPILAITOKSET
Jokaisesta kestävän tulevaisuuden indikaattorista on rakennettu kolmitasoinen kuvaus, jonka avulla voidaan arvioida, miten oppilaitoksen toiminta heijastaa 1) olemassa olevaa toisintavaa, 2) tulevaisuutta ennakoivaa ja 3) yhteiskuntaa uudistavaa toimintatapaa tarkastelun kohteena olevan toiminnan suhteen. Indikaattoreita ei pisteytetä, vaan tavoitteena on tunnistaa edellä mainittujen kolmen toimintavan painotukset ja suhteet.
Indikaattoreiden arviointiin voi tutustua eDelphi-työkalussa (edellyttää rekisteröitymistä eDelphi-järjestelmään).