• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin myöntämisperusteet
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Sertifikaatit
  • Tuki
    • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
      • 1) Planetaariset rajat ovat uhattuna
      • 2) Toteutuuko talouskasvun irtikytkentä ympäristöhaitoista?
      • 3) Vahva kestävyysajattelu yhteiskuntien rakentamisen perustana
      • 4) Kohti kestävää hyvinvointia
      • 5) Viisi kärkeä kestävämpään kehitykseen
      • 6) Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
      • 7) Uudistavan oppimisen tarve
      • 11) Kestävän tulevaisuuden indikaattorit
      • 12) Oppilaitos, josta tuli yhteiskunnan uudistaja
    • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Taiteen perusopetus
    • Indikaattoripankki
      • 1.1 Ekologinen kestävyys
      • 1.2 Taloudellinen kestävyys
      • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
      • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
      • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
      • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
      • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
      • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
      • 2.3 Työelämän palaute
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
    • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi

Ammatilliset oppilaitokset

Sertifikaatin myöntämisperusteet

Ammatillisten oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatin myöntämistä koskevat seuraavat perusteet, joita tarkennetaan tällä sivustolla erikseen annettavalla ohjeistuksella.

1) ITSEARVIOINNIN TOTEUTUS

Sertifikaattia hakevan oppilaitoksen on tehtävä kestävän tulevaisuuden indikaattorien itsearviointi eDelphi-järjestelmässä. Arviointiprosessin toteutusta koskevat alla esitetyt vaatimukset, joiden toteutumisesta oppilaitos laatii kuvauksen.

ARVIOINTITIEDON KERÄÄMISEN LAAJUUS
Itsearviointiin tulee osallistua
a) oppilaitoksen ylimmän johdon edustajia
b) sertifiointia hakevien yksiköiden tai alojen johdon edustajia
c) sertifiointia hakevien yksiköiden tai alojen henkilöstön edustajia eri henkilöstöryhmistä

Edellä mainituista toimijaryhmistä perustetaan tarkoituksenmukaiset arviointiryhmät, joissa on kattavan arviointiedon keräämisen kannalta riittävä määrä toimijaryhmien edustajia. Oppilaitos perustelee, miten valituilla arviointiryhmillä varmistetaan arviointitiedon kattavuus. Itsearvioinnin tukena tulee hyödyntää opiskelijoilta ja sidosryhmien edustajilta kerättyä palaute- tai arviointitietoa. Opiskelijoita ja sidosryhmiä voidaan osallistaa myös suoraan indikaattoreiden arviointiin.

ARVIOINTITIEDON LAATU
Itsearviointiedon laatua koskevat seuraavat vaatimukset:
• Jokaisen arviointiryhmän tekemä itsearviointi dokumentoidaan eDelphi-järjestelmässä omaan kyselypohjaan.
• Ryhmien arviointien tulee olla kattavasti tehty siten, että kaikki ryhmän jäsenet ovat arvioineet jokaisen indikaattorin. Poikkeuksena ovat indikaattorit, jotka arvioija voi jättää arvioimatta sillä perusteella, ettei hän oman roolinsa tai tehtävänsä näkökulmasta pysty arvioimaan kyseisen indikaattorin toteutumista.
• Jokaisen arviointiryhmän tulee varmistaa, että kaikkien indikaattoreiden kohdalla ryhmä on kirjannut tiiviit ja selkeät perustelut indikaattorin arvioinnille sekä indikaattoria koskevat kehittämisehdotukset. Perustelut ja ehdotukset muodostuvat yksittäisten arviointiryhmän jäsenten tekemistä kirjauksista ja/tai ryhmän yhteisestä näkemyksestä.

ITSEARVIOINNIN YHTEENVETO
• Jokaisen ryhmän tekemästä itsearvioinnista tulee laatia yhteenveto.
• Itsearvioinnin tuloksista tulee järjestää yhteenvetokeskustelu, johon osallistuu edustajia arviointiin osallistuneista ryhmistä. Yhteenvetokeskustelussa tarkastellaan ja vertaillaan eri arviointiryhmien tuloksia ja kehittämisehdotuksia ja tehdään johtopäätöksiä kehittämistoimenpiteistä.

2) KESTÄVÄN KEHITYKSEN TOIMINNAN TASO

Oppilaitoksen kestävän kehityksen toiminnan tason tulee täyttää seuraavat vaatimukset indikaattoreittain:

INDIKAATTORI TOIMINNAN TASON VAATIMUS
        1. Koulutuksen toteutus
  • Oppilaitos on kehittänyt käytäntöjä, joilla tuetaan tutkinnon perusteiden kestävän kehityksen ammattitaitovaatimusten toteutumista koulutuksessa.
        2. Kestävyystaitojen oppiminen
  • Työprosessissa tarvittavien kestävyystaitojen oppiminen toteutuu laadukkaasti ja siihen on yhdistetty kestävän kehityksen tietoperustaa.
        3. Oppimisympäristöt
  • Oppilaitoksen omien oppimisympäristöjen kestävyysnäkökohtia on kehitetty suunnitelmallisesti. Kestävyysnäkökulma on mukana työpaikkojen soveltuvuuden arvioinnissa.
        4. Kumppanuudet
  • Oppilaitoksella on useita kestävän kehityksen teemoihin liittyviä kumppanuuksia, joita hyödynnetään opetuksessa tai toiminnan kehittämisessä.
        5. Oppilaitoksen  ympäristövastuu
  • Oppilaitos on varmistanut ympäristöasioihin liittyvien säädösten vaatimusten toteutumisen ja kehittänyt tavoitteellisesti ympäristövastuullisia toimintatapoja arjen käytännöissä.
        6. Yhteisön hyvinvointi
  • Oppilaitoksella on normien vaatimusten mukaiset hyvinvointiin liittyvät suunnitelmat ja oppilaitosyhteisön hyvinvointia on kehitetty tavoitteellisesti.
        7. Oppilaitoksen strategia
  • Kestävän kehityksen teemat ovat osa oppilaitoksen strategiaa ja arvopohjaa.
        8. Johtaminen
  • Oppilaitoksella on kestävän kehityksen asioista vastaava työryhmä ja kestävän kehityksen työlle on annettu tarvittavat resurssit.
        9. Henkilöstön osaaminen
  • Henkilöstön kestävyysosaamisen tarpeet on tunnistettu ja toimenpiteitä osaamisen kehittämiseksi on tehty.
        10. Toiminnan arviointi ja kehittäminen
  • Oppilaitos on ottanut käyttöön kestävän kehityksen mittareita ja arvioinut kestävän kehityksen toimintaansa.

3) OPPILAITOKSEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA

Oppilaitoksen tulee laatia arvioinnin tulosten pohjalta kehittämissuunnitelma, jossa esitetään tavoitteet ja toimenpiteet, joiden avulla oppilaitos vahvistaa toiminnassaan tulevaisuutta ennakoivia ja yhteiskuntaa uudistavia toimintatapoja. Kehittämissuunnitelma voi olla erillinen asiakirja tai osa oppilaitoksen muuta toimintasuunnitelmaa.

Suunnitelman tulee täyttää seuraavat vaatimukset:
• Tavoitteet on laadittu oppilaitosyhteisöä osallistaen
• Tavoitteet ovat kunnianhimoisia ja tulevaisuussuuntautuneita
• Toimenpiteet osallistavat henkilöstöä, opiskelijoita ja sidosryhmiä suunnitelman toteutukseen
• Tavoitteille on määritelty toimenpiteet, aikataulu, vastuut ja tarvittavat resurssit
• Tavoitteille on asetettu mittarit ja niiden toteutumista seurataan
• Tavoitteista viestitään ja niihin sitoudutaan julkisesti
• Suunnitelmaan sitoutuminen on todennettu käynnistyneillä toimenpiteillä

4) ULKOISEN ARVIOINNIN TOTEUTUS

Oppilaitoksessa tulee toteuttaa ulkoinen arviointi, jossa auditoija todentaa kohdissa 1-3 esitettyjen
oppilaitoksen itsearviointiprosessia, kestävän kehityksen toiminnan tasoa ja kehittämissuunnitelmaa
koskevien vaatimusten toteutumisen. Auditoija voi osallistua myös oppilaitoksen itsearvioinnin
yhteenvetokeskusteluun ja antaa tukea oppilaitoksen kehittämissuunnitelman laadintaan. Auditoija
todentaa oppilaitoksen sitoutumisen kehittämissuunnitelman toteutukseen 12 kuukauden kuluessa
oppilaitoksessa tapahtuneesta ulkoisesta arvioinnista.

5) SERTIFIKAATIN YLLÄPITO

Oppilaitoksen tulee arvioida kehittämissuunnitelman tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutumista ja
päivittää suunnitelmaa vuosittain. Oppilaitos viestii sisäisesti ja sidosryhmilleen tavoitteiden
toteutumisesta. Sertifikaatin uusimisauditointi on toteutettava kolmen vuoden välein sertifikaatin
myöntämispäivämäärästä lukien. Uusimisauditointia varten oppilaitos toteuttaa indikaattoreiden
itsearvioinnin päivityksen eDelphi-järjestelmässä.

Ensisijainen sivupalkki

Säännöt

  • Kriteerit
  • Sertifikaatin hakemisoikeus
  • Itsearviointi ja auditointi
  • Kriteerien arviointiperusteet
  • Sertifikaatin myöntämisperusteet
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Vapaa sivistystyö
    • Ammatilliset oppilaitokset
  • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
  • Korjaavat toimenpiteet
  • Sertifikaatin hakeminen
  • Sertifikaatin ylläpito
  • Uusimisauditointien yhdistäminen
  • Sertifikaatin raukeaminen
  • Sertifioinnin kustannukset
  • Auditoijien pätevyys
  • Sertifiointijärjestelmän ylläpito

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
Y-tunnus 1098899-9
www.okka-saatio.com

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 372 9195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Assistentti
Silja Rajala
020 748 9571
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2021 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään