Esimerkit: Indikaattori 2
KESTÄVYYSTAITOJEN OPPIMINEN
Tälle sivulle täydennetään sertifiointitoiminnan edetessä oppilaitosesimerkkejä indikaattorin 2 toteutuksesta. Lisäksi sivulla on esitelty kehittämisen työkaluja.
1. Oppilaitosesimerkit
2. Kehittämisen työkalut
KESTÄVYYSOSAAMINEN
Kestävyysosaamisella tarkoitetaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa tarvittavaa ammattiosaamista, joka koostuu työprosessin hallintaan, työyhteisössä toimimiseen, toimintaympäristön tuntemukseen ja globaaliin ulottuvuuteen liittyvästä osaamisesta (kuva alla).
- Toisintavan tason kestävyysosaaminen kytkeytyy työprosessissa tarvittaviin perustaitoihin ja työyhteisössä toimimiseen.
- Ennakoivan tason kestävyysosaaminen laajenee ammattialan toimintaympäristön muutoksen ja kehityksen ymmärtämiseen sekä reflektiivisiin taitoihin.
- Uudistavan tason kestävyysosaaminen laajenee globaaliin näkökulmaan, ekososiaaliseen sivistykseen ja muutoksen tekemiseen.
Koulutusalakohtainen kestävyysosaaminen
Mind-map -diat avaavat koulutusaloittain keskeisiä kestävän kehityksen osaamisen alueita. Dioja voidaan hyödyntää opetuksen arvioinnin ja kehittämisen tukena. Alla olevasta listasta voi ladata eri koulutusalojen diat pdf-muodossa. Diojen osaamiskuvaukset rakennettiin vanhojen ammatillisten perustutkintojen arvioinnin kohteiden jaottelun mukaisesti (työprosessin hallinta, työvälineiden, menetelmien ja materiaalin hallinta, työn perustana olevan tiedon hallinta, elinikäisen oppimisen avaintaidot), mutta ne ovat edelleen käyttökelpoinen työkalu opetuksen kehittämiseen. Mind map -diat toimivat myös vanhan ammatillisten oppilaitosten kestävän kehityksen sertifioinnin tukiaineistona.
- Humanistinen ja kasvatusala
- Kauneus- ja hiusala
- Kulttuuriala
- Liiketalouden ja hallinnon ala
- Liikunta-ala
- Luonnonvara- ja ympäristöala
- Matkailu-, ravitsemis- ja talousala
- Tekniikan ja liikenteen ala, luonnontieteiden ala
- Sosiaali- ja terveysala
Lue lisää ammatillisesta kestävyysosaamisesta
KESTÄVYYSTAITOJEN OPPIMISTA TUKEVAT MENETELMÄT
- Opetusmenetelmiä kestävyystaitojen oppimiseen ammatillisessa koulutuksessa
- Systeemisen ajattelun oppiminen
- Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
- Ekososiaalisen sivistyksen työkalut
(Suomen kansanopistoyhdistyksen ekososiaalisen sivistyksen oppimisalusta) - Uudistavan oppimisen tarve
- TOPI – Tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaali
TYÖELÄMÄN TOIMINTATAPOJEN ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN
Ammattilaisen kädenjälki -sivusto tarjoaa työpaikalla järjestettävän koulutuksen tueksi laajan valikoiman työkaluja, joiden avulla voidaan arvioida ja kehittää työpaikkojen toimintatapoja kestävämmiksi.
KESTÄVÄ KEHITYS OSANA TYÖPAIKALLA TAPAHTUVAA OPPIMISTA
Kestävän kehityksen web-arviointijärjestelmä -hankkeessa (2013 – 2015) rakennettiin työkaluja, jotka tarjoavat tukea kestävän kehityksen näkökulman sisällyttämiseen työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.