Henkilöstön ja oppilaiden hyvinvointi
Tällä sivulla annetaan esimerkkejä Henkilöstön ja oppilaiden hyvinvointi -teeman toteutuksesta opetuksessa ja koulun arjessa. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi koulun kestävän kehityksen ohjelmatyössä. Esimerkit toimivat samalla arvioinnin tukena määriteltäessä koulun pisteytystä kriteerien 11-13 osalta. Näyttönä kriteerin mukaisesta toiminnasta voi olla jokin taulukossa mainittu esimerkki tai muu, laajuudeltaan ja vaikuttavuudeltaan esimerkkeihin rinnastettava aihe tai toimenpide.
Teemojen toteuttaminen
Kriteeri 11. Koulun valitsemat vuosittaiset teemat ja kestävän kehityksen ohjelman toimenpiteet toteutuvat opetuksessa ja toimintakulttuurissa. Eri henkilöstöryhmien edustajat ja oppilaat osallistuvat toimintaan.
Teema opetuksessa | Teema koulun arjessa |
|
OPPILAIDEN HYVINVOINTI
HENKILÖSTÖN HYVINVOINTI
|
Toimintatapojen vakiinnuttaminen
Kriteeri 12. Oppilaitos on vakiinnuttanut valitsemiinsa kestävän kehityksen teemoihin liittyviä vaikuttavia toimintatapoja pysyväksi osaksi opetusta tai oppilaitoksen toimintakulttuuria.
Toimintatavat | Vakiinnuttaminen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tekniset ratkaisut |
|
Lakisääteiset vaatimukset |
|
Verkottuminen
Kriteeri 13: Koulu tiedottaa teemoihin liittyvästä toiminnasta sidosryhmiään ja toteuttaa teemoihin liittyvää yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa.
Esimerkkejä teemaan liittyvistä yhteistyötahoista |
|
Kartoituslomakkeita
- Keke koulussa -kartoituslomakkeet (4V-hanke)
- Kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen -hankkeen kartoituslomakkeet
- Koulun hyvinvointiprofiili (kyselylomakkeet oppilaille ja henkilöstölle)
- Sosiaalisesti kestävä työympäristö kouluissa ja oppilaitoksissa -kartoituslomake (OKKA-säätiö ja Suomen ympäristöopisto SYKLI)
- Terveyttä edistävän koulun tarkistuslista (Terveyden edistämisen keskus)
- Työympäristön vaarojen selvittäminen ja riskien arviointi (Työturvallisuuskeskus)