Erinomaiset organisaatiot saavuttavat jatkuvasti tuloksia, jotka osoittavat tuotteiden, palveluiden ja toiminnan vastaavan tai ylittävän asiakkaiden tarpeet ja odotukset; osoittavat organisaation toiminnan ja työskentelyolosuhteiden vastaavan tai ylittävän henkilöstön tarpeet ja odotukset; osoittavat organisaation toiminnan vastaavan tai ylittävän keskeisten yhteiskunnallisten sidosryhmien tarpeet ja odotukset.
(EFQM Excellence Model)
Tässä osassa käsitellään toiminnan kestävän kehityksen tuloksia mittariston rakentamisen näkökulmasta. Lisätietoa kestävän kehityksen mittareista: Indikaattoripankki
KESTÄVÄN KEHITYKSEN MITTARISTO
ERINOMAISUUDEN TUNNUSMERKKEJÄ
Koulutuksen järjestäjä on ottanut käyttöön mittarit, joiden avulla se pystyy arvioimaan ja osoittamaan kestävän kehityksen suoritustasonsa suhteessa yhteiskunnan, opiskelijoiden ja henkilöstön odotuksiin ja tarpeisiin.
6 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon asiakkaiden näkemysten mittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Opiskelijoiden tyytyväisyys
Mitataan kyselyillä opiskelijoiden tyytyväisyyttä esimerkiksi seuraaviin asioihin:
OPETUS JA OPISKELU
- opetus kokonaisuutena
- kestävän kehityksen aiheiden opetus
- kansainvälinen toiminta
- koulutuksen vastaavuus suhteessa omiin tarpeisiin ja odotuksiin
- opintojen joustavuus ja henkilökohtaistaminen
- oppimisen tukijärjestelyt
- opettajilta saatu kannustus
- opiskelijoiden tasapuolinen kohtelu
- työssäoppimisen laatu
- suhteet opettajiin ja opiskelutovereihin
- viihtyminen oppilaitoksessa
- opiskelun kuormittavuus
TYÖSKENTELYKULTTUURI
- vuorovaikutus opettajien kanssa
- työskentelykulttuurin yhteistoiminnallisuus
- vaikuttamisen mahdollisuudet oppilaitoksen yhteisiin asioihin
- oppilaitoksen työilmapiiri
- tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen
TYÖYMPÄRISTÖ
- oppilaitoksen esteettömyys
- oppilaitoksen turvallisuus
- työymparistön viihtyisyys
- työympäristön sisäilma
- työergonomiset järjestelyt
- oppimisympäristöjen laatu/ajanmukaisuus/teknologiaa
- oppilaitoksen turvallisuusjärjestelyt
- ympäristövastuullisten toimintatapojen toteutuminen oppilaitoksen arjessa
HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
- oppilaitoksen panostus opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen
- opiskelijoiden jaksamisesta huolehtiminen
- tuki ongelmatilanteissa
- syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisy
- oppilaskunnan toiminta
- kulttuuritoiminta
- liikuntatoiminta
- opiskelijaterveydenhuolto
- opiskelijaruokailu
- psyykkisten ongelmien tuki
OPPILAITOKSEN IMAGO (opiskelijoiden mielikuva)
- opetuksen laatu
- opiskelijalähtöisyys
- työelämätuntemus
- opetuksen edistyksellisyys
- kestävän kehityksen edistäminen
- työelämän kehittäminen
- arvostettu kouluttaja
|
Työelämän palaute
Mitataan kyselyillä työelämän näkemyksiä esimerkiksi seuraavista asioista:
TYÖSSÄOPPIJOIDEN KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMINEN
- Työpaikkaohjaajan arvio työssäoppijoiden keskimääräisestä osaamisesta, esim:
- materiaalitehokkuus
- jätteiden lajittelu
- energiatehokkuus
- vaaralliset jätteet ja aineet
- työturvallisuus
- taloudellisuus
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
- asiakkaan opastaminen
- lainsäädännön vaatimukset
- ammattietiikka
- yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
- oman työn/työpaikan kehittäminen
- Puutteet työssäoppijoiden perehdytyksessä ennen TOP-jaksoa
VALMISTUNEIDEN OPISKELIJOIDEN KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMINEN
- Työpaikan arvio rekrytoitujen valmistuneiden opiskelijoiden osaamisen puutteista:
- materiaalitehokkuus
- jätteiden lajittelu
- energiatehokkuus
- vaaralliset jätteet ja aineet
- työturvallisuus
- taloudellisuus
- erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
- asiakkaan opastaminen
- lainsäädännön vaatimukset
- ammattietiikka
- yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
- oman työn/työpaikan kehittäminen
- Osaamisen puutteiden tarkennus, jos työpaikalla on useammasta eri tutkinnosta valmistuneita opiskelijoita
TYÖPAIKAN ARVIO YHTEISTYÖN TOIMIVUUDESTA
- TOP-ohjaajan perehdytys ja koulutus
- opettajan tuki työssäoppimisen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin
- näyttöjen suunnittelu ja organisointi
- TOP-prosessin kehittäminen työpaikalla
- työpaikan saama hyöty työssäoppimisesta (rekrytointi, työpaikan käytäntöjen kehittäminen, työpaikkaohjaajan osaamisen lisääntyminen)
- työpaikan ja oppilaitoksen yhteiset kehittämishankkeet
OPPILAITOKSEN IMAGO (työpaikan mielikuva)
- opetuksen laatu
- opiskelijalähtöisyys
- työelämätuntemus
- opetuksen edistyksellisyys
- kestävän kehityksen edistäminen
- työelämän kehittäminen
- arvostettu kouluttaja
|
6 b. Miten kestävä kehitys otetaan asiakastulosten sisäIsissä mittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Asiakastulosten sisäiset mittarit
- hylättyjen opintosuoritusten osuus
- poissaolojen määrä/opiskelija
- opintojen läpäisyaste
- opintonsa keskeyttäneiden määrä
- jatko-opintoihin siirtyneiden opiskelijoiden osuus
- valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen
|
7 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon henkilöstön näkemysten mittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Henkilöstön tyytyväisyys
Mitataan kyselyillä henkilöstön tyytyväisyyttä esimerkiksi seuraaviin asioihin:
TYÖSKENTELYKULTTUURI
- vuorovaikutus johdon ja henkilöstön välillä
- työskentelykulttuurin yhteistoiminnallisuus
- vaikuttamisen mahdollisuudet oppilaitoksen yhteisiin asioihin
- oppilaitoksen työilmapiiri
- tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen
TYÖYMPÄRISTÖ
- työ- ja oppimisympäristön fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen esteettömyys
- työymparistön viihtyisyys
- työympäristön sisäilma
- työergonomiset järjestelyt
- työvälineet ja käytössä oleva teknologiaan (opetusteknologia, ammattialoihin liittyvä teknologia)
- oppilaitoksen turvallisuusjärjestelyt
- ympäristövastuullisten toimintatapojen toteutuminen oppilaitoksen arjessa
TYÖHYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
- järjestetty työkykyä ylläpitävä toiminta
- työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen
- tuki ongelmatilanteissa
- syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisy
OMA TYÖ
- perehdytys työhön
- oman osaamisen kehittämisen mahdollisuudet
- mahdollisuudet vaikuttaa oman työn suunnitteluun
- mahdollisuudet monipuolisiin työtehtäviin
- työjärjestelyjen joustavuus
- palaute työstä
- työstä palkitseminen
- esimiesten tuki ja kannustus
- suhteet esimiehiin ja kollegoihin
- suhteet opiskelijoihin
- väkivallan uhka
- oma työkuormitus
- viihtyminen työssä
|
7 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon henkilöstöä kuvaavissa sisäisen suorituskyvyn mittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Määrälliset henkilöstömittarit
- henkilöstömäärä
- vakinaisten ja määräaikaisten työsuhteiden osuudet
- henkilöstön vaihtuvuus
- henkilöstön ikärakenne
- tasa-arvon toteutuminen
- henkilöstön järjestäytymisaste
- henkilöstön koulutusmenot/työntekijä
- henkilöstön koulutuspäivät/työntekijä
- opetushenkilöstön työelämäjaksot (päiviä yhteensä, päiviä/työntekijä)
- tyky-toiminta ja sen kustannukset
- työterveyshuollon kustannukset
- työtapaturmien määrä
- sairaspoissaolojen määrä
|
8 a ja b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon yhteiskunnallisia tuloksia kuvaavissa mittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Yhteiskunnalliset vaikutukset
- henkilöstömäärä
- opiskelijamäärä ja sen kehitys
- oppilaitokseen/koulutusaloille hakeneiden määrä ja sen kehitys
- opintojen läpäisy ja keskeyttäminen
- erityisryhmien kouluttaminen (maahanmuuttajat, erityisopiskelijat, vaikeasti työllistettävät)
- opiskelijoiden työllistyminen
- työllisyysvaikutukset alueella (hankintojen ja opiskelijoiden kulutuksen kautta)
- alueen kestävää kehitystä tukeva hanketoiminta
- yhteistyökumppaneiden määrä
- eri sektoreiden edustavuus yhteistyökumppaneissa (yritykset, julkishallinto, järjestösektori)
- kansainvälisten yhteistyökumppaneiden määrä
- työelämäyhteistyön organisointi eri koulutusaloilla (esim. yhteistyöryhmien määrä ja aktiivisuus)
- koulutettujen työpaikkaohjaajien määrä
- näkyvyys julkisuudessa vastuullisena toimijana ja kestävän kehityksen edistäjänä (esim. palkinnot, sertifikaatit, artikkelit)
- asiakkaiden ja muiden sidosryhmien näkemykset oppilaitoksen vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen imagosta
|
Ympäristövastuu
- sähkönkulutus
- lämmönkulutus
- vedenkulutus
- materiaalihankinnat
- paperinkulutus
- jätemäärät
- CO2-päästöt
- liikenne (ajokilometrit, lentokilometrit, juna, linja-auto)
|
9 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon toiminnan tulosmittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Kestävän kehityksen oppimistulokset
Mittareita, joiden avulla voidaan arvioida kestävän kehityksen oppimistuloksia:
- oppimistulokset ammattiosaamisen näytöissä
- arviointi työssäoppimisen yhteydessä
- kokeet
- arviointi projektien yhteydessä
- opiskelijoiden itsearviointi
|
Taloudellisen kestävyyden mittarit
- talouden tasapaino (esim. vuosikate, tilikauden yli/alijäämä)
- valtionosuusrahoitus
- hankerahoitus
- palveluiden myyntituotot
|
9 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon toiminnan sisäisen suorituskyvyn tulosmittareissa?
ESIMERKIT TOIMINNASTA
Taloudellinen tehokkuus
- hallintomenot ja niiden osuus
- opetusmenot ja niiden osuus
- materiaalikulut ja niiden osuus
- kiinteistömenot ja niiden osuus
- tilojen käyttöaste
- investointimenot
- omavaraisuusaste
- kustannukset/opiskelija tai /tutkinto
- tila m2/opiskelija
- tilakustannukset/opiskelija
|
Oppimisen tuki (määrälliset mittarit)
- Opiskeluhuollon resurssit
- opiskelijoita/terveydenhoitaja
- opiskelijoita/psykologi
- opiskelijoita/kuraattori
- Erityisopetuksen resurssit
- erityisopiskelijoiden määrä
- erityisopettajien määrä
- erityisopetuksen kustannukset/opiskelija
- Opetusryhmien keskikoko ja maksimikoko
- Opiskelijoiden määrä/opinto-ohjaaja
- Lähiopetuksen ja ohjauksen määrä/opintopiste
- Tulosmittareita:
- hylättyjen opintosuoritusten osuus
- poissaolojen määrä/opiskelija
- opintojen läpäisyaste
- opintonsa keskeyttäneiden määrä
- jatko-opintoihin siirtyneiden opiskelijoiden osuus
- valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen
|
Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- toimintaan osallistuneiden opiskelijoiden määrä
- ulkomailta saapuvien opiskelijoiden määrä
- maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä
- monikulttuurisuuteen liittyvien/kansainvälisten tapahtumien määrä
- perinteisiin liittyvien tapahtumien määrä
|