EFQM Tulokset

Erinomaiset organisaatiot saavuttavat jatkuvasti tuloksia, jotka osoittavat tuotteiden, palveluiden ja toiminnan vastaavan tai ylittävän asiakkaiden tarpeet ja odotukset; osoittavat organisaation toiminnan ja työskentelyolosuhteiden vastaavan tai ylittävän henkilöstön tarpeet ja odotukset; osoittavat organisaation toiminnan vastaavan tai ylittävän keskeisten yhteiskunnallisten sidosryhmien tarpeet ja odotukset.
(EFQM Excellence Model)

Tässä osassa käsitellään toiminnan kestävän kehityksen tuloksia mittariston rakentamisen näkökulmasta. Lisätietoa kestävän kehityksen mittareista: Indikaattoripankki

KESTÄVÄN KEHITYKSEN MITTARISTO

ERINOMAISUUDEN TUNNUSMERKKEJÄ
Koulutuksen järjestäjä on ottanut käyttöön mittarit, joiden avulla se pystyy arvioimaan ja osoittamaan kestävän kehityksen suoritustasonsa suhteessa yhteiskunnan, opiskelijoiden ja henkilöstön odotuksiin ja tarpeisiin.

6 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon asiakkaiden näkemysten mittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Opiskelijoiden tyytyväisyys

     Mitataan kyselyillä opiskelijoiden tyytyväisyyttä esimerkiksi seuraaviin asioihin:

     OPETUS JA OPISKELU

  • opetus kokonaisuutena
  • kestävän kehityksen aiheiden opetus
  • kansainvälinen toiminta
  • koulutuksen vastaavuus suhteessa omiin tarpeisiin ja odotuksiin
  • opintojen joustavuus ja henkilökohtaistaminen
  • oppimisen tukijärjestelyt
  • opettajilta saatu kannustus
  • opiskelijoiden tasapuolinen kohtelu
  • työssäoppimisen laatu
  • suhteet opettajiin ja opiskelutovereihin
  • viihtyminen oppilaitoksessa
  • opiskelun kuormittavuus

     TYÖSKENTELYKULTTUURI

  • vuorovaikutus opettajien kanssa
  • työskentelykulttuurin yhteistoiminnallisuus
  • vaikuttamisen mahdollisuudet oppilaitoksen yhteisiin asioihin
  • oppilaitoksen työilmapiiri
  • tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen

     TYÖYMPÄRISTÖ

  • oppilaitoksen esteettömyys
  • oppilaitoksen turvallisuus
  • työymparistön viihtyisyys
  • työympäristön sisäilma
  • työergonomiset järjestelyt
  • oppimisympäristöjen laatu/ajanmukaisuus/teknologiaa
  • oppilaitoksen turvallisuusjärjestelyt
  • ympäristövastuullisten toimintatapojen toteutuminen oppilaitoksen arjessa

     HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN

  • oppilaitoksen panostus opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämiseen
  • opiskelijoiden jaksamisesta huolehtiminen
  • tuki ongelmatilanteissa
  • syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisy
  • oppilaskunnan toiminta
  • kulttuuritoiminta
  • liikuntatoiminta
  • opiskelijaterveydenhuolto
  • opiskelijaruokailu
  • psyykkisten ongelmien tuki

     OPPILAITOKSEN IMAGO (opiskelijoiden mielikuva)

  • opetuksen laatu
  • opiskelijalähtöisyys
  • työelämätuntemus
  • opetuksen edistyksellisyys
  • kestävän kehityksen edistäminen
  • työelämän kehittäminen
  • arvostettu kouluttaja

Työelämän palaute

     Mitataan kyselyillä työelämän näkemyksiä esimerkiksi seuraavista asioista:

     TYÖSSÄOPPIJOIDEN KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMINEN

  • Työpaikkaohjaajan arvio työssäoppijoiden keskimääräisestä osaamisesta, esim:
    • materiaalitehokkuus
    • jätteiden lajittelu
    • energiatehokkuus
    • vaaralliset jätteet ja aineet
    • työturvallisuus
    • taloudellisuus
    • erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
    • asiakkaan opastaminen
    • lainsäädännön vaatimukset
    • ammattietiikka
    • yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
    • oman työn/työpaikan kehittäminen
  • Puutteet työssäoppijoiden perehdytyksessä ennen TOP-jaksoa

     VALMISTUNEIDEN OPISKELIJOIDEN KESTÄVÄN KEHITYKSEN OSAAMINEN

  • Työpaikan arvio rekrytoitujen valmistuneiden opiskelijoiden osaamisen puutteista:
    • materiaalitehokkuus
    • jätteiden lajittelu
    • energiatehokkuus
    • vaaralliset jätteet ja aineet
    • työturvallisuus
    • taloudellisuus
    • erilaisten asiakkaiden kohtaaminen
    • asiakkaan opastaminen
    • lainsäädännön vaatimukset
    • ammattietiikka
    • yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
    • oman työn/työpaikan kehittäminen
  • Osaamisen puutteiden tarkennus, jos työpaikalla on useammasta eri tutkinnosta valmistuneita opiskelijoita

     TYÖPAIKAN ARVIO YHTEISTYÖN TOIMIVUUDESTA

  • TOP-ohjaajan perehdytys ja koulutus
  • opettajan tuki työssäoppimisen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin
  • näyttöjen suunnittelu ja organisointi
  • TOP-prosessin kehittäminen työpaikalla
  • työpaikan saama hyöty työssäoppimisesta (rekrytointi, työpaikan käytäntöjen kehittäminen, työpaikkaohjaajan osaamisen lisääntyminen)
  • työpaikan ja oppilaitoksen yhteiset kehittämishankkeet

     OPPILAITOKSEN IMAGO (työpaikan mielikuva)

  • opetuksen laatu
  • opiskelijalähtöisyys
  • työelämätuntemus
  • opetuksen edistyksellisyys
  • kestävän kehityksen edistäminen
  • työelämän kehittäminen
  • arvostettu kouluttaja

6 b. Miten kestävä kehitys otetaan asiakastulosten sisäIsissä mittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Asiakastulosten sisäiset mittarit

  • hylättyjen opintosuoritusten osuus
  • poissaolojen määrä/opiskelija
  • opintojen läpäisyaste
  • opintonsa keskeyttäneiden määrä
  • jatko-opintoihin siirtyneiden opiskelijoiden osuus
  • valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen

7 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon henkilöstön näkemysten mittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Henkilöstön tyytyväisyys

     Mitataan kyselyillä henkilöstön tyytyväisyyttä esimerkiksi seuraaviin asioihin:

     TYÖSKENTELYKULTTUURI

  • vuorovaikutus johdon ja henkilöstön välillä
  • työskentelykulttuurin yhteistoiminnallisuus
  • vaikuttamisen mahdollisuudet oppilaitoksen yhteisiin asioihin
  • oppilaitoksen työilmapiiri
  • tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutuminen

     TYÖYMPÄRISTÖ

  • työ- ja oppimisympäristön fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen esteettömyys
  • työymparistön viihtyisyys
  • työympäristön sisäilma
  • työergonomiset järjestelyt
  • työvälineet ja käytössä oleva teknologiaan (opetusteknologia, ammattialoihin liittyvä teknologia)
  • oppilaitoksen turvallisuusjärjestelyt
  • ympäristövastuullisten toimintatapojen toteutuminen oppilaitoksen arjessa

     TYÖHYVINVOINNIN EDISTÄMINEN

  • järjestetty työkykyä ylläpitävä toiminta
  • työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen
  • tuki ongelmatilanteissa
  • syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisy

     OMA TYÖ

  • perehdytys työhön
  • oman osaamisen kehittämisen mahdollisuudet
  • mahdollisuudet vaikuttaa oman työn suunnitteluun
  • mahdollisuudet monipuolisiin työtehtäviin
  • työjärjestelyjen joustavuus
  • palaute työstä
  • työstä palkitseminen
  • esimiesten tuki ja kannustus
  • suhteet esimiehiin ja kollegoihin
  • suhteet opiskelijoihin
  • väkivallan uhka
  • oma työkuormitus
  • viihtyminen työssä

7 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon henkilöstöä kuvaavissa sisäisen suorituskyvyn mittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Määrälliset henkilöstömittarit

  • henkilöstömäärä
  • vakinaisten ja määräaikaisten työsuhteiden osuudet
  • henkilöstön vaihtuvuus
  • henkilöstön ikärakenne
  • tasa-arvon toteutuminen
  • henkilöstön järjestäytymisaste
  • henkilöstön koulutusmenot/työntekijä
  • henkilöstön koulutuspäivät/työntekijä
  • opetushenkilöstön työelämäjaksot (päiviä yhteensä, päiviä/työntekijä)
  • tyky-toiminta ja sen kustannukset
  • työterveyshuollon kustannukset
  • työtapaturmien määrä
  • sairaspoissaolojen määrä

8 a ja b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon yhteiskunnallisia tuloksia kuvaavissa mittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Yhteiskunnalliset vaikutukset

  • henkilöstömäärä
  • opiskelijamäärä ja sen kehitys
  • oppilaitokseen/koulutusaloille hakeneiden määrä ja sen kehitys
  • opintojen läpäisy ja keskeyttäminen
  • erityisryhmien kouluttaminen (maahanmuuttajat, erityisopiskelijat, vaikeasti työllistettävät)
  • opiskelijoiden työllistyminen
  • työllisyysvaikutukset alueella (hankintojen ja opiskelijoiden kulutuksen kautta)
  • alueen kestävää kehitystä tukeva hanketoiminta
  • yhteistyökumppaneiden määrä
  • eri sektoreiden edustavuus yhteistyökumppaneissa (yritykset, julkishallinto, järjestösektori)
  • kansainvälisten yhteistyökumppaneiden määrä
  • työelämäyhteistyön organisointi eri koulutusaloilla (esim. yhteistyöryhmien määrä ja aktiivisuus)
  • koulutettujen työpaikkaohjaajien määrä
  • näkyvyys julkisuudessa vastuullisena toimijana ja kestävän kehityksen edistäjänä (esim. palkinnot, sertifikaatit, artikkelit)
  • asiakkaiden ja muiden sidosryhmien näkemykset oppilaitoksen vastuullisuudesta ja kestävän kehityksen imagosta

Ympäristövastuu

  • sähkönkulutus
  • lämmönkulutus
  • vedenkulutus
  • materiaalihankinnat
  • paperinkulutus
  • jätemäärät
  • CO2-päästöt
  • liikenne (ajokilometrit, lentokilometrit, juna, linja-auto)

9 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon toiminnan tulosmittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Kestävän kehityksen oppimistulokset

     Mittareita, joiden avulla voidaan arvioida kestävän kehityksen oppimistuloksia:

  • oppimistulokset ammattiosaamisen näytöissä
  • arviointi työssäoppimisen yhteydessä
  • kokeet
  • arviointi projektien yhteydessä
  • opiskelijoiden itsearviointi   

Taloudellisen kestävyyden mittarit

  • talouden tasapaino (esim. vuosikate, tilikauden yli/alijäämä)
  • valtionosuusrahoitus
  • hankerahoitus
  • palveluiden myyntituotot

9 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon toiminnan sisäisen suorituskyvyn tulosmittareissa?


ESIMERKIT TOIMINNASTA

Taloudellinen tehokkuus

  • hallintomenot ja niiden osuus
  • opetusmenot ja niiden osuus
  • materiaalikulut ja niiden osuus
  • kiinteistömenot ja niiden osuus
  • tilojen käyttöaste
  • investointimenot
  • omavaraisuusaste
  • kustannukset/opiskelija tai /tutkinto
  • tila m2/opiskelija
  • tilakustannukset/opiskelija

Oppimisen tuki (määrälliset mittarit)

  • Opiskeluhuollon resurssit
    • opiskelijoita/terveydenhoitaja
    • opiskelijoita/psykologi
    • opiskelijoita/kuraattori
  • Erityisopetuksen resurssit
    • erityisopiskelijoiden määrä
    • erityisopettajien määrä
    • erityisopetuksen kustannukset/opiskelija
  • Opetusryhmien keskikoko ja maksimikoko
  • Opiskelijoiden määrä/opinto-ohjaaja
  • Lähiopetuksen ja ohjauksen määrä/opintopiste
  • Tulosmittareita:
    • hylättyjen opintosuoritusten osuus
    • poissaolojen määrä/opiskelija
    • opintojen läpäisyaste
    • opintonsa keskeyttäneiden määrä
    • jatko-opintoihin siirtyneiden opiskelijoiden osuus
    • valmistuneiden opiskelijoiden työllistyminen

Monikulttuurisuus ja kansainvälisyys

  • toimintaan osallistuneiden opiskelijoiden määrä
  • ulkomailta saapuvien opiskelijoiden määrä
  • maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä
  • monikulttuurisuuteen liittyvien/kansainvälisten tapahtumien määrä
  • perinteisiin liittyvien tapahtumien määrä

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi