Keke-messut

Kunniamaininta Kestävän kehityksen teko -kilpailussa 2014

Toimija

Oulunsalon Kirkonkylän koulu

Kuvaus teosta tai toimintamallista

Koululla on jo kolme kertaa järjestetty messutapahtuma Keke-messut, joka on koulun väen keskuudessa yksi kevään odotetuista tapahtumista. Vosittain vaihtuvia messuteemoja ovat olleet yrittäjyys, teknologia ja kotikansainvälisyys. Jokainen luokka tai luokka-aste järjestää teemaan sopivan toiminnallisen messupisteen liikuntasaliin tai sen läheisyyteen kestävän kehityksen ideaa toteuttaen. Messupiste rakennetaan oppilaiden oman kiinnostuksen pohjalta ja sen toteutuksessa voidaan hyödyntää aikaisempaa osaamista. Kuluneiden vuosien aikana messutarjonta on ollut hyvin värikästä: tuote-esittelyä, askarteluja, käsitöitä, liikuntaa, videoita, tietoiskuja, teatteria ja kilpailuja.

Tuote-esittelyihin on sisältynyt erilaisia tehtäviä, oppimispelejä ja leikkejä. Pisteitä ovat järjestäneet myös lähiseudun yrittäjät sekä koulun kerhot. Tulevilla messuilla mukana on koulun vanhempainyhdistys. Messupiste voi sisältää mitä vain, esim. useita esittelypöytiä, patjoja, television, tietokoneen, videotykin, sohvan, peliareenan, teatterilavan, rentoutumispisteen, painialueen tms. Messupisteellä oppilaat toimivat esittelijöinä, oman asiansa asiantuntijoina. Oppilaiden oma messuradio haastattelee vieraita ja nostattaa tunnelmaa.

Messujen päälavalla on esitetty ylpeänä koululla valmistettua rap-musiikkivideota, kestävän kehityksen teemaan liittyen tietenkin! Mediakerholaiset tekivät lehtijutun paikalliseen lehteen ja Kirkkis-nettilehteen. Lehdistökin on ollut kiinnostunut tapahtumasta jo useana vuotena. Päivän aikana messuilla vierailevat koulun oppilaat, heidän perheensä ja ystävänsä. Läheiset päiväkodit sekä koulun yhteistyökumppanit ovat myös vakiintuneita vieraita messuilla. Messuilla esiintyy joka vuosi oppilaiden itsensä luoma koulun oma Keke-hahmo.

Toimintamallin vahvuuksia

  • Messut ovat yhteisöllinen, sosiaalinen, yhdessä tekemisen ideaa toteuttava toimintamuoto.
  • Suunnittelu saa alkunsa jo edellisnä syksynä oppilaiden mielenkiinnon kohteista lähtien.
  • Messut antavat mahdollisuuden luovuudelle ja uuden keksimiselle: messuidean rakentamisessa vain taivas on rajana!
  • Messuideaa työstetään, testataan, kehitetään ja laajennetaan niin, että jokainen oppilas löytää oman roolinsa projektissa.
  • Messuilla lapset saavat kokea oman pisteensä asiantuntijoina pätevyyden tunteen ja tuntevat itsensä tärkeiksi.
  • Oppilaat pääsevät projektin aikana harjoittelemaan monenlaisia taitoja, esimerkiksi
    – mainoksen laatiminen
    – messupisteen rekvisiitan hankkiminen ja esillepano
    – prototyypin valmistaminen
    – ohjeiden laatiminen messuvieraille (myös englanniksi!)
    – esittelijäksi valmistautuminen
    – työvuorolistojen suunnittelu
    – toiminnallisuuden kehittäminen (esim. kisoja/pelejä aiheesta!)
    – loppureflektio.
  • Kestävän kehityksen eri osa-alueita on tuotu esille messuilla mahdollisimman laajasti, esimerkiksi
    – terveys: unen merkitys, terveellinen ruoka ja rentoutuminen
    – kierrätys: kierrätysaskarteluina ja –käsityöt sekä tavaran- ja luonnonsäästövinkit
    – monikulttuurisuus: koulun resurssiopettaja Serah kertoi kuvin, sanoin ja esinein omasta kenialaisesta kulttuuritaustastaan
    – kultuurinen ja ekologinen kestävyys: kestävän kehityksen koruja valmistavan yrityksen esittelypiste.
  • Oppilaiden sitoutuminen messujen suunnitteluun ja toteutukseen on ollut vuodesta toiseen uskomattoman ihailtavaa.

Lisätietoa

Teknolgia-rap (Youtube)

Yhteyshenkilö: Sari Joensuu
Sähköposti on muotoa: etunimi.sukunimi@eduouka.fi

Takaisin kestävän kehityksen tekojen luetteloon

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi