• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin myöntämisperusteet
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Sertifikaatit
  • Tuki
    • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
      • 1) Planetaariset rajat ovat uhattuna
      • 2) Toteutuuko talouskasvun irtikytkentä ympäristöhaitoista?
      • 3) Vahva kestävyysajattelu yhteiskuntien rakentamisen perustana
      • 4) Kohti kestävää hyvinvointia
      • 5) Viisi kärkeä kestävämpään kehitykseen
      • 6) Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
      • 7) Uudistavan oppimisen tarve
      • 11) Kestävän tulevaisuuden indikaattorit
      • 12) Oppilaitos, josta tuli yhteiskunnan uudistaja
    • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Taiteen perusopetus
    • Indikaattoripankki
      • 1.1 Ekologinen kestävyys
      • 1.2 Taloudellinen kestävyys
      • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
      • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
      • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
      • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
      • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
      • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
      • 2.3 Työelämän palaute
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
    • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi

Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus

Opetus- ja kasvatusalan järjestöt ovat haastaneet kaikki Suomen päiväkodit, koulut ja oppilaitokset antamaan oman kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksensa.

Suomen kansallinen kestävän kehityksen strategia uudistettiin vuonna 2013. Kestävän kehityksen toimikunta päätti päätti muuttaa strategian kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumukseksi ”Suomi, jonka haluamme 2050”.

Yhteiskuntasitoumus kutsuu yhteiskunnan toimijat mukaan edistämään kestävää kehitystä. Yritykset, yhteisöt, oppilaitokset, hallinto, puolueet, kaupungit sekä muut tahot voivat antaa oman konkreettisen toimenpidesitoumuksensa yhteisten tavoitteiden toteuttamiseksi.

Yhteiskuntasitoumuksen visio: on Luonnon kantokyvyn turvaava, hyvinvoiva ja globaalisti vastuullinen Suomi
”Suomessa jokainen ihminen on arvokas ja tasa-arvoinen yhteiskunnan jäsen. Suomi on osaava hyvinvointiyhteiskunta, joka uudistuu joustavasti maailman muutosten myötä. Kestävän talouden ja työllisyyden turvaaminen mahdollistavat hyvinvointiyhteiskunnan edelleen kehittämisen. Luomme yhdessä perustan ja edellytykset kaikkien kansalaisten, yhteisöjen ja yritysten kestävälle toiminnalle. Luonnon kantokykyä ei ylitetä ja luonnonvaroja käytetään kestävällä tavalla. Suomi edistää rauhaa, tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja oikeudenmukaisuutta kansallisesti ja kansainvälisesti.”

Yhteiskuntasitoumuksessa on asetettu seuraavat kahdeksan yhteistä tavoitetta:

1.Yhdenvertaiset mahdollisuudet hyvinvointiin,
2.Vaikuttavien ihmisten yhteiskunta,
3.Työtä kestävästi,
4.Kestävät yhdyskunnat ja paikallisyhteisöt,
5.Hiilineutraali yhteiskunta,
6.Resurssiviisas talous,
7.Luonnon kantokykyä kunnioittavat elämäntavat,
8.Luontoa kunnioittava päätöksenteko.

Toimenpidesitoumuksessa sitoumuksen antajataho asettaa omaa toimintaansa koskevat konkreettiset tavoitteet ja toimenpiteet, jotka voivat liittyä yhteen tai useampaan yllä esitetyistä yhteisistä tavoitteista. Sitoumuksen voi tehdä myös useampi toimija yhdessä. Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus on keskeinen väline YK:n Kestävän kehityksen toimintaohjelman Agenda2030:n toteuttamisessa.

Tehkää päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen oma toimenpidesitoumus!
Katso vinkkejä

Lisätietoa:

Valtioneuvoston kestävän kehityksen sivusto
Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus
Sitoumus2050-video
Toimenpidesitoumuksen antaminen
Annetut sitoumukset
Kestävän kehityksen toimikunta
Agenda2030:n toimeenpano Suomessa

 

Ensisijainen sivupalkki

Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumus

  • Tee keke-yhteiskuntasitoumus!

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
Y-tunnus 1098899-9
www.okka-saatio.com

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 372 9195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Assistentti
Silja Rajala
020 748 9571
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2021 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään