Toivion koulu ensimmäisenä sertifikaattiin

Toivion koulu Pirkkalasta on saanut ensimmäisenä Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatin. Se luovutettiin koulun edustajille 26.3.

valtakunnallisten peruskoulupäivien yhteydessä. Toiviolla on pitkä perinne ympäristökasvatuksessa. Koululla on Vihreä lippu ja Oppilaitosten ympäristösertifikaatin se sai jo kolme vuotta sitten.

Toiviossa koulutyön perustana on vahva yhteisöllisyys, jonka kautta kouluun on syntynyt oppimista, kasvua ja opettajien työtä tukeva ilmapiiri. Tälle pohjalle on rakennettu kestävän kehityksen toimintakulttuuri, joka nivoutuu opetukseen luokka-asteelta toiselle kulkevan oppimispolun kautta. Lasten kokoiset, pienet ympäristöteot kuten lajittelu sekä energian ja veden säästö ovat Toivion arkea. Kestävän kehityksen sertifikaatin myötä ympäristöasioiden rinnalle ovat nousseet myös sosiaalisen kestävyyden teemat kuten turvallisuus ja kiusaamisen ehkäisy.

– Opettajakunnassa vallitsee hyvä henki. Kierrättämistäkin tärkeämpää on se, että kaikista kannetaan vastuuta. Myös lapsia opetetaan ottamaan vastuuta toisistaan. Tähän kouluun oli hienoa tulla töihin, sanoo tuore rehtori Kimmo Toiviainen ja kiittelee samalla edeltäjäänsä Tapani Vainiota Toivion hengen luomisesta.

Lue Opettajalehden juttu Toivion koulusta

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaattia voivat hakea peruskoulut, lukiot ja ammatillisen peruskoulutuksen oppilaitokset. Tämän vuoden kuluessa sertifiointi laajennetaan myös ammatilliseen aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön. Kriteerien pohjalta laadittu laaja materiaali koulujen ja oppilaitosten kehitystyön tueksi on koottu sertifioinnin nettisivuille osoitteeseen www.koulujaymparisto.fi. Sertifikaatin hakeminen edellyttää oppilaitoksen tekemää itsearviointia sekä ulkoista arviointia, jonka toteuttaa koulutettu auditoija. OKKA-säätiö, Suomen ympäristöopisto SYKLI ja Osuuskunta Eco-One tarjoavat myös kestävän kehityksen kriteerien käyttöön liittyvää neuvontaa, koulutusta ja oppilaitoskohtaista konsultointia.

– Sertifiointi tarjoaa työvälineitä, joiden avulla kaikki kouluyhteisön jäsenet saadaan yhdessä arvioimaan ja kehittämään toimintaa. Niitä voi hyödyntää, vaikkei koulu tavoittelisikaan sertifikaattia. Kriteereissä esitetyt teemat tukevat koulun kestävän kehityksen ohjelman rakentamista ja työkaluja voi käyttää myös opetuksen suunnittelussa, kertoo suunnittelupäällikkö Erkka Laininen OKKA-säätiöstä.

Oppilaitosten ympäristösertifiointi on toiminut vuodesta 2004. OKKA-säätiön myöntämän sertifikaatin on saanut vuoden 2009 loppuun mennessä 28 koulua tai oppilaitosta. Sertifiointi tukee Suomen kestävän kehityksen toimikunnan ja opetusministeriön strategioita, joissa on asetettu tavoitteeksi, että kaikissa Suomen kouluissa ja oppilaitoksissa on oma kestävän kehityksen toimintaohjelma vuoteen 2010 mennessä. Lisäksi tavoitteena on, että 15 prosentilla on kestävän kehityksen työstään ulkoinen tunnus tai sertifikaatti vuoteen 2014 mennessä.

Kestävän kehityksen sertifioinnin suunnittelusta ovat vastanneet OKKA-säätiö, Osuuskunta Eco-One ja Suomen ympäristöopisto SYKLI. Työtä ovat tukeneet Opetushallituksen kestävän kehityksen asiantuntijat, alan tutkijat, pilottioppilaitokset sekä Oppilaitosten ympäristösertifioinnin sertifiointitoimikunta ja auditoijaverkosto. Kriteerien suunnitteluun liittyvää kehitystyötä ovat rahoittaneet vuosina 2007-2010 opetusministeriö, ympäristöministeriö, Opetushallitus, Työsuojelurahasto ja Ålandsbanken.

Lisätietoja:
Erkka Laininen
OKKA-säätiö
erkka.laininen@okka-saatio.com
p. 050 3729 195

Julkaistu: 27.3.2010

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi