Uudistuksia ammatillisen opetuksen arvioinnin työkaluihin

Ammatillisten oppilaitosten opetuksen arviointityökaluihin on tullut muutoksia viime keväänä julkaistuihin versioihin nähden. Kaikkien koulutusalojen opetusta arvioidaan tästä eteenpäin samalla lomakkeella ja alakohtaiset esimerkit on kokonaan siirretty erillisiin tukiaineistoihin. Ammatillisten oppilaitosten opetuksen toteutuksen arviointi toteutetaan siten, että ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat (ATTO-aineet) arvioidaan ensin omalla lomakkeella. Arvioinnin suorittaa edustava ryhmä ATTO-aineiden opettajista. Tämän jälkeen tehdään arviointi tutkinnoittain perustetuissa arviointiryhmissä, joissa on mukana edustava ryhmä tutkinnon ammattiaineiden opettajia. Ryhmä saa käyttöönsä ATTO-aineiden arvioinnin tulokset ja arvioi omalla lomakkeella kriteerien toteutumista koko tutkinnon opetuksessa.

Samalla on tehty pieniä muutoksia myös kriteerien arvioinnin pisteytyksen perusteisiin. Mikäli sertifikaattia hakeva oppilaitos on jo käynnistänyt itsearvioinnin vanhoilla lomakkeilla, arviointia ei kuitenkaan tarvitse tehdä uudelleen. Muutokset arviointiperusteissa otetaan huomioon ulkoisen auditoinnin toteutuksessa.

Merkittävä uudistus on myös se, että kaikkien koulutusalojen opetuksen arvioinnin alakohtaiset tukianeistot ovat nyt valmiit. Arviointilomakkeita ja tukiaineistoa voi hyödyntää arvioinnin lisäksi myös opetuksen kehittämiseen. OKKA-säätiö, Suomen ympäristöopisto SYKLI ja Eco-One järjestävät vuonna 2010 ja 2011 opetusuunnitelmatyöpajoja, joissa kehitetään koulutusaloittain opetuksen sisältöjä ja menenetelmiä

Uusiin työkaluihin ja tarkempiin ohjeisiin pääset tutustumaan Itsearvioinnin kysymyslistat -sivulla.

Julkaistu: 10.9.2010

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi