Indikaattoreiden arviointi eDelphi-työkalulla

Tutustu eDelphissä olevaan vapaan sivistystyön indikaattoreiden arviointikyselyyn. (HUOM! Käytä jotain muuta selainta kuin Internet Exploreria. Kyselyyn tutustuminen vaatii rekisteröitymisen ja kirjautumiseen eDelphi-järjestelmään, ohje rekisteröitymisestä).

Indikaattoreiden arviointi tapahtuu osin ryhmässä ja osin itsenäisenä työskentelynä.

  1. OKKA-säätiö perustaa eDelphi-järjestelmään oppilaitokselle oman arviointikyselyn.
  2. Arviointiryhmän jäsenten kutsumisen voi tehdä OKKA-säätiö tai oppilaitoksen koordinaattori. Arviointiryhmän jäsenet hyväksyvät sähköpostilla saamansa kutsun. Linkillä pääsee suoraan arviointilomakkeelle.
  3. Itsearviointi käynnistyy aloitustilaisuudella, jossa tutustutaan ensin esitykseen indikaattoreiden taustasta ja arvioinnin toteutuksesta.
  4. Tämän jälkeen käynnistetään arviointi eDelphi-järjestelmässä itsenäisenä työskentelynä. Jokainen ryhmän jäsen arvioi omalla tietokoneella yhteisesti valitut 2-3 indikaattoria ja kirjaa perustelut ja kehittämisehdotukset järjestelmään . Arvioinnit ja kommentit näkyvät järjestelmässä nimettöminä.
  5. Kun ensimmäiset indikaattorit on arvioitu, ryhmä käy lyhyen yhteisen keskustelun arvioinnin tuloksista. Tavoitteena on syventää ymmärrystä indikaattoreista ja niiden arvioinnista, keskustella arvioinnin perusteluista ja kehittämiskohteista ja luoda valmiudet muiden indikaattoreiden arvioimiseen itsenäisesti.
  6. Arviointiryhmän jäsenet tekevät sovitun ajan kuluessa (esim. 2-3 viikkoa) itsenäisesti loppuun indikaattoreiden arvioinnin siinä laajuudessa, kuin on yhteisesti sovittu (pilotoinnin kevytversio tai täysversio). Arviointiin voi palata useamman kerran ja omaa arviointia on lupa tarkistaa, mikäli oma käsitys indikaattorin tilanteesta muuttuu muiden ryhmän jäsenten perustelujen pohjalta.
  7. Perusteluihin kootaan näyttöä oppilaitoksen dokumenteista ja käytännöistä, jotka tukevat indikaattorin toteutumista. Kun arvioinnissa nousee esille kehittämiskohteita, ne kannattaa heti kirjata arviointilomakkeen välilehdelle.
  8. Kun itsenäisen arvioinnin toteutus on saatu päätökseen, tehdään tuloksista yhteenveto. OKKA-säätiö tulostaa järjestelmästä tiedostoksi arvioinnin raportin, jonka pohjalta koordinaattori tekee tiiviin esityksen tuloksista ja kehittämisehdotuksista.
  9. Arviointi päättyy yhteenvetotilaisuuteen, jossa on mukana arviointiryhmän jäsenten lisäksi muitakin henkilöstön ja opiskelijoiden edustajia. Koordinaattori esittelee arvioinnin tulokset indikaattoreittain, ja tuloksista ja kehittämisideoista käydään keskustelua. Tavoitteena on yhteisen näkemyksen muodostaminen oppilaitoksen tilanteesta ja kehittämistavoitteista.

OHJEET ARVIOINNIN TOTEUTUKSEEN

Lataa tästä ohje arvioinnin toteutukseen eDelphissä

Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi