Indikaattoreiden arviointi tulostetuille diapohjille

Indikaattoreiden arviointi tehdään kokonaan ryhmätyöskentelynä. Arvioinnin toteutus kannattaa jakaa kahteen työskentelysessioon.

  1. Tulostakaa paperille arvioitavat indikaattoridiat (pptx-versio / pdf-versio).
  2. Katsokaa diaesitys indikaattoreiden taustasta ja arvioinnin toteutuksesta (pptx-versio / pdf-versio).
  3. Ottakaa arvioitava indikaattoridia tarkasteluun. Tutustukaa ryhmässä indikaattorin kuvauksiin ja käsitteisiin (pdf-diat käsitteiden selityksillä, laajemmat käsitteiden avaukset).
  4. Jokainen ryhmän jäsen pohtii ensin itse oman näkemyksensä oppilaitoksen tämänhetkisestä sijainnista arvioinnin tasolla. Arviointi tehdään sen tiedon pohjalta, joka arvioijalla on oppilaitoksen toiminnasta.
  5. Tämän jälkeen jokainen merkkaa oman arvionsa oppilaitoksen sijainnista kynällä indikaattoridian pohjalle.
  6. Kun kaikki ovat merkinneet oman arvionsa, jokainen kertoo vuorollaan perustelunsa sille, miksi sijoitti pisteen juuri siihen kohtaan. Arvioinnin koordinaattori kirjaa perustelut tietokoneella ylös.
  7. Tämän jälkeen käydään keskustelu, jossa syvennetään käsitystä oppilaitoksen tilanteesta. Jokaisella on lupa tarkastaa omaa arviointiaan kuultuaan muiden perustelut. Arvioinnin koordinaattori kirjaa keskustelussa esille nousevat uudet näkökulmat tietokoneella ylös.
  8. Lopputuloksena ryhmä pyrkii muodostamaan yhteisen näkemyksen, joka dokumentoidaan ympäröimällä näkemystä vastaava alue diapohjalle. On myös sallittua, että kaikki eivät yhdy konsensusnäkemykseen, vaan haluavat jättää oman erilaisen näkemyksen. Yksittäiset eriävät näkemykset ympyröidään.
  9. Lopuksi käydään lyhyt keskustelu siitä, mitä oppilaitoksen tulisi tavoitella indikaattorin suhteen: missä kohdassa oppilaitos haluaisi sijaita tulevaisuudessa, mitä pitäisi tehdä toiminnan kehittämiseksi? Koordinaattori kirjaa ajatukset ja kehittämisnäkemykset tietokoneelle.
Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi