Indikaattoreiden arviointi tilassa

Myös tässä vaihtoehdossa arviointi tapahtuu kokonaan ryhmätyöskentelynä.

  1. Tulostakaa paperille arvioitavat indikaattoridiat (pptx-versio / pdf-versio).
  2. Järjestäkää arviointia varten tila, joka on vapaa pöydistä ja tuoleista. Tilan etuosaan tulee voida heijastaa projektorilla indikaattoridiat. Kehollisen arvioinnin ideana on ajatella, että indikaattoridia projisoituu tilan lattiaan: Tilan vasen seinä edustaa olemassa olevaa toisintavaa, oikea seinä tulevaisuutta ennakoivaa ja etuseinä yhteiskuntaa uudistavaa orientaatiota.
  3. Katsokaa diaesitys indikaattoreiden taustasta ja arvioinnin toteutuksesta (pptx-versio / pdf-versio).
  4. Heijastakaa arvioitava indikaattoridia tilan etuseinälle. Tutustukaa ryhmässä indikaattorin kuvauksiin ja käsitteisiin (pdf-diat käsitteiden selityksillä, laajemmat käsitteiden avaukset).
  5. Jokainen ryhmän jäsen pohtii ensin itse oman näkemyksensä oppilaitoksen tämänhetkisestä sijainnista arvioinnin tasolla. Arviointi tehdään sen tiedon pohjalta, joka arvioijalla on oppilaitoksen toiminnasta.
  6. Tämän jälkeen jokainen sijoittuu lattialla siihen kohtaan, joka kuvaa oppilaitoksen sijaintia indikaattoridian tasolla.
  7. Kun kaikki ovat sijoittuneet tilaan, jokainen kertoo vuorollaan perustelunsa sille, miksi sijoitti itsensä juuri siihen kohtaan. Arvioinnin koordinaattori kirjaa perustelut tietokoneella ylös.
  8. Tämän jälkeen käydään keskustelu, jossa syvennetään käsitystä oppilaitoksen tilanteesta. Jokaisella on lupa tarkastaa omaa arviointiaan kuultuaan muiden perustelut ja siirtyä tilassa uuteen paikkaan. Arvioinnin koordinaattori kirjaa keskustelussa esille nousevat uudet näkökulmat tietokoneella ylös.
  9. Lopputuloksena ryhmä pyrkii muodostamaan yhteisen näkemyksen, joka dokumentoidaan ympäröimällä tulostettuun diapohjaan alue, jonka sisälle arvioijat sijoittuivat tilassa. On myös sallittua, että kaikki eivät yhdy konsensusnäkemykseen, vaan haluavat jäädä seisomaan erilleen. Yksittäiset eriävät näkemykset ympyröidään diapohjaan.
  10. Lopuksi käydään lyhyt keskustelu siitä, mitä oppilaitoksen tulisi tavoitella indikaattorin suhteen: missä kohdassa oppilaitos haluaisi sijaita tulevaisuudessa, mitä pitäisi tehdä toiminnan kehittämiseksi? Koordinaattori kirjaa ajatukset ja kehittämisnäkemykset tietokoneelle.
Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi