VST indikaattoreiden pilotointi
Tällä sivulla annetaan ohjeet vapaan sivistystyön kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden pilotointiin, joka toteutetaan ajalla 7.2. – 24.4.2020. Pilotoinnin tuloksia käsitellään Vapaa sivistystyö muutosagenttina -koulutuksen lähipäivässä Tampereella 5.5.2020.
Pilotoinnin tavoitteet
Vapaan sivistystyön kestävän tulevaisuuden indikaattoreista on laadittu pilotointia varten luonnosversio. Pilotoinnin tavoitteena on kerätä oppilaitoksilta palautetta indikaattoreiden ja arviointityökalujen toimivuudesta. Piloteilla on mahdollisuus vaikuttaa syntyvien indikaattoreiden käyttökelpoisuuteen. Palautteen pohjalta viimeistelemme indikaattorit otettavaksi käyttöön vapaan sivistystyön oppilaitosten kestävän kehityksen sertifioinnissa vuodenvaihteessa 2020/2021. Pilottiarvioinnin tulokset tukevat myös suoraan oppilaitoksen oman toiminnan kehittämistä.
Pilotoinnin aikataulu
Pilotoinnin vaiheet ja aikataulu ovat seuraavat:
1) Tutustuminen indikaattoreihin ja arviointityökaluihin, pilotoinnin toteutustavan valinta
• aikataulu helmikuu 2020
• ilmoita OKKA-säätiöön (erkka.laininen [at] okka-saatio.com) 6.3.2020 mennessä oppilaitoksesi osallistumisesta pilotointiin (ml. pilotoinnin laajuus ja toteutustapa)
2) Indikaattoreiden pilotointi oppilaitoksessa
• aikataulu maalis-huhtikuu 2020
• indikaattoreiden syventämistä ja arvioinnin toteutusta tukeva webinaari 9.3.2020 klo 14-15 (tarkemmat ohjeet lähetetään sähköpostilla maaliskuun alussa)
• tulosten ja palautteen antaminen OKKA-säätiölle 24.4.2020 mennessä
3) Tulosten yhteinen käsittely
• Pilotoinnin tulokset käsitellään 5.5.2020 Tampereella järjestettävässä Vapaa sivistystyö muutosagenttina -koulutuksen lähipäivässä.
Pilotoitavat indikaattorit
1) Pilotoinnin kevytversio
• Oppilaitos valitsee indikaattoreiden jokaiselta osa-alueelta (opetus, johtaminen, toimintakulttuuri) 1-2 pilotoitavaa indikaattoria. Pilotoitavia indikaattoreita on siten 3-6 kappaletta.
2) Pilotoinnin täysversio
• Oppilaitos arvioi kaikki 10 indikaattoria. Tätä versio on työläämpi, mutta antaa oppilaitokselle laajemman kuvan toiminnasta ja kehittämistarpeista.
Pilotointiin valmistautuminen
Kootkaa oppilaitoksen vakituisesta henkilökunnasta pilotointia varten arviointiryhmä, jossa on mukana johdon ja opetushenkilöstön edustajia. Arviointiryhmään voi osallistua myös muun henkilökunnan edustajia, tuntiopettajia ja opiskelijoita.
Varatkaa ryhmälle yhteistä työskentelyaikaa indikaattoreiden itsearviointia varten. Suosittelemme kahta noin kahden tunnin mittaista kokoontumista 2-4 viikon välein. Ottakaa huomioon, että pilotoinnin täysversio (kaikki indikaattorit arvioidaan) voi vaatia enemmän aikaa.
Arviointia tehdään ryhmän yhteisissä tapaamisissa. Mikäli oppilaitos toteuttaa arvioinnin eDelphi-järjestelmässä, arviointia tehdään myös itsenäisesti tapaamisten välillä (katso alla kohta Arvioinnin vaihtoehtoiset toteutustavat). Arvioinnin toteutusta oppilaitoksessa organisoi koordinaattori, jolla on perustiedot indikaattoreista ja arvioinnin toteutuksesta. Koordinaattorin perehdytys tapahtuu 9.3. järjestettävässä webinaarissa. OKKA-säätiö antaa tarvittaessa lisätukea koordinaattorille ja arvioinnin käynnistykseen.
Arvioinnin tukimateriaali
Arvioinnin tueksi on laadittu seuraavat materiaalit:
- Arvioinnin tukidiat (pptx-versio)
- Arvioinnin tukidiat (pdf-versio)
- Tukidiojen käsitteiden lyhyet avaukset (pdf) *)
- Laajemmat tukidiojen käsitteiden avaukset
- Indikaattorit ja arvioinnin toteutus (pptx-versio)
- Indikaattorit ja arvioinnin toteutus (pdf-versio)
- Ohje eDelphi-arviointiin (pdf)
- Indikaattoreiden pilotointi: webinaarin 9.3. diaesitys (pdf)
- Indikaattoreiden pilotointi: webinaarin 9.3. tallenne (Youtube)
*) Tukidiojen käsitteet on avattu suoraan pdf-tiedoston dioihin. Näet käsitteen selitteen viemällä hiiren keltaisella värillä merkityn käsitteen vieressä olevaan kommentti-ikonin päälle. Esitys toimii varmimmin niin, että tiedosto tallennetaan ja avataan Adobe Acrobat Readerilla, mutta se toimii myös suoraan selaimessa avattaessa tiedosto mm. IE- tai Firefox-selaimella. Chromessa avattuna ääkköset eivät toistu oikein. Avattaessa tiedosto selaimessa valitse hiiren oikealla painikkeella ”avaa uuteen ikkunaan”.
Lisätietoa indikaattoreiden taustasta:
- Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
- Laininen, E. & Salonen, A. O. (2019). Koulutusorganisaatiot yhteiskunnan uudistajina. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja Vol 20 (2019).
Itsearvioinnin vaihtoehtoiset toteutustavat
Tutustukaa kolmeen vaihtoehtoiseen itsearvioinnin toteutustapaan ja valitkaa niistä oppilaitoksellenne sopivin:
a) Indikaattoreiden arviointi tulostetuille diapohjille
b) Indikaattoreiden arviointi tilassa
c) Indikaattoreiden arviointi eDelphi-verkkotyökalulla
Palautteen antaminen indikaattoreista
Oppilaitos toimittaa OKKA-säätiölle sähköpostilla (erkka.laininen [at] okka-saatio.com) arvioinnin tulokset 24.4.2020 mennessä seuraavin tavoin.
1. Mikäli arviointi on tehty vaihtoehdon a) mukaan (indikaattoreiden arviointi tulostetuille diapohjille) tai b) mukaan (indikaattoreiden arviointi tilassa), oppilaitos toimittaa seuraavat dokumentit:
• valokuvat indikaattoridiapohjista, joihin on merkitty arviointiryhmän tekemän arvioinnin tulokset
• koordinaattorin tekemät kirjaukset arviointiryhmän perusteluista arvioinnille ja kehittämisehdotuksista
2. Mikäli arviointi on tehty vaihtoehdon C (arviointi eDelphissä) mukaan, OKKA-säätiö saa arvioinnin tulokset suoraan järjestelmän kautta.
Pilotoinnista kerätään lisäksi sähköisellä kyselyllä palaute, jossa arviointiryhmän jäsenet saavat antaa palautetta indikaattoreiden sisällöstä, arviointityökalujen ja ohjeiden toimivuudesta sekä arvioinnin toteutuksesta. Myös tähän kyselyyn vastataan 24.4.2020 mennessä. Kyselyyn tulee maaliskuun aikana linkki tälle pilotoinnin ohjesivulle.
Ohjaus ja tuki
OKKA-säätiön Erkka Laininen antaa tarpeen mukaan oppilaitoskohtaista tukea pilotoinnin toteutuksessa.