KEKE-EFQM: Arviointikysymykset
Tälle sivulle on koottu EFQM-mallin arviointialueittain kysymyksiä, joiden avulla kestävän kehityksen näkökulmaa voidaan laajentaa arvioinnissa. Jokaisen alueen lopussa olevasta linkistä pääset tarkastelemaan kestävään kehitykseen liittyviä erinomaisuuden tunnuspiirteitä ja esimerkkejä toiminnasta. Aineisto on kehitetty OKKA-säätiön koordinoimassa Kestävän kehityksen web-arviointijärjestelmähankkeessa (2013-2015), jonka kumppaneita olivat PKKY, Samiedu, SAKKY ja Osuuskunta Eco-One.
1) JOHTAJUUS
Arviointikysymyksiä
- 1 a. Miten johtajat sisällyttävät kestävän kehityksen mission, vision, arvojen ja eettisten periaatteiden kehittämiseen ja toimivat näiden arvojen esikuvina ja edistäjinä?
- 1 b. Miten johtajat osallistuvat henkilökohtaisesti kestävän kehityksen asioiden suunnitteluun, toteutukseen ja jatkuvaan parantamiseen?
- 1 c. Miten johtajat edistävät kestävän tulevaisuuden rakentamista vuorovaikutuksessa asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden ja yhteiskunnan edustajien kanssa?
- 1 d. Miten johtajat vahvistavat ja tukevat kestävää kehitystä edistävää kulttuuria organisaatiossa?
- 1 e. Miten johtajat tunnistavat kestävään kehityksen liittyvät muutostarpeet ja saavat aikaan muutoksen kohti kestävän tulevaisuuden oppilaitosta?
Erinomaisuuden tunnuspiirteitä ja esimerkkejä toiminnasta
2) STRATEGIA
Arviointikysymyksiä
- 2 a. Miten strategiat vastaavat yhteiskunnan ja työelämän kestävän tulevaisuuden edistämistä koskeviin tarpeisiin ja odotuksiin?
- 2 b. Miten strategioiden laadinnassa hyödynnetään kestävän kehityksen sisäisen suorituskyvyn mittareita, tutkimustietoa, kumppanianalyysejä ja parhaita käytäntöjä?
- 2 c. Miten kestävä kehitys sisällytetään strategioiden laadintaan, arviointiin ja parantamiseen?
- 2 d. Miten kestävän kehityksen strategia jalkautetaan ja toteutetaan toimintasuunnitelmien ja keskeisten prosessien avulla?
Erinomaisuuden tunnuspiirteitä ja esimerkkejä toiminnasta
3) HENKILÖSTÖ JA OPISKELIJAT
Arviointikysymyksiä
- 3 a. Miten organisaation kestävän kehityksen tavoitteet otetaan huomioon henkilöstövoimavarojen suunnittelussa?
- 3 b. Miten varmistetaan henkilöstön kestävän kehityksen osaaminen ja sen kehittäminen?
- 3 c. Miten koulutuksen järjestäjä/oppilaitos edistää henkilöstön ja opiskelijoiden osallistumista ja vaikutusmahdollisuuksia kestävän kehityksen asioihin?
- 3 d. Miten organisaatiossa käydään vuoropuhelua kestävän kehityksen asioissa?
- 3 e. Miten johto/organisaatio huolehtii henkilöstön ja opiskelijoiden hyvinvoinnista ja palkitsee kestävän kehityksen työstä?
Erinomaisuuden tunnuspiirteitä ja esimerkkejä toiminnasta
4) KUMPPANUUDET JA RESURSSIT
Arviointikysymyksiä
- 4 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon ulkoisten kumppanuus- ja toimittajasuhteiden hallinnassa?
- 4 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon taloudellisten resurssien hallinnassa?
- 4 c. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon rakennusten, laitteistojen, materiaalien ja hallinnassa?
- 4 d. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon teknologian hallinnassa?
- 4 e. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon tiedon, tietämyksen ja tietopääoman hallinnassa?
Erinomaisuuden tunnuspiirteitä ja esimerkkejä toiminnasta
5) PROSESSIT
Arviointikysymyksiä
- 5 a. Miten kestävä kehitys yhdistetään prosessien suunnitteluun ja hallintaan?
- 5 b. Miten kestävä kehitys yhdistetään uusien koulutus- ja pavelutuotteiden kehittämiseen?
- 5 c. Miten kestävä kehitys yhdistetään koulutus- ja palvelutuotteiden markkinointiin?
- 5 d. Miten kestävä kehitys toteutuu ydinprosesseissa?
- 5 e. Miten kestävä kehitys yhdistetään asiakassuhteiden hallintaan ja kehittämiseen?
Erinomaisuuden tunnuspiirteitä ja esimerkkejä toiminnasta
6-9) TULOKSET
Arviointikysymyksiä
- 6 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon asiakkaiden näkemysten mittareissa?
- 6 b. Miten kestävä kehitys otetaan asiakastulosten sisäisissä mittareissa?
- 7 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon henkilöstön näkemysten mittareissa?
- 7 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon henkilöstöä kuvaavissa sisäisen suorituskyvyn mittareissa?
- 8 a ja b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon yhteiskunnallisia tuloksia kuvaavissa mittareissa?
- 9 a. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon toiminnan tulosmittareissa?
- 9 b. Miten kestävä kehitys otetaan huomioon toiminnan sisäisen suorituskyvyn tulosmittareissa?