Haastattelujen suunnittelu
Erilaisia kysymystaktiikoita on syytä yhdistellä haastattelussa sekä arvioida tilanne- ja haastateltavakohtaisesti, mikä taktiikka on sopivin. Kysymystaktiikan valintaan vaikuttaa kysymyksen teema tai aihe: onko esimerkiksi tarkoituksena selvittää faktaa vai haastateltavan mielipidettä, asennetta, motivaatiota tai sitoutuneisuutta.
Kysymysten tyypissä ja sisällössä tulee ottaa huomioon myös haasteltavan tausta: mitä käsitteitä käytät, miten peilaat selvitettävää asiaa haastateltavan tehtävänkuvaan tai miten otat haastattelussa huomioon oppilaan näkökulman. Myös haastattelutilanne ja haastateltavan asenne vaikuttavat kysymysten asetteluun.
HUOM! Keke-kriteerien mukaisessa arvioinnissa tukipalveluhenkilöstön (esim. kiinteistönhoitaja, keittiöhenkilöstö, siistijät, oppilashuollon edustajat) haastattelu tapahtuu usein osana oppilaitoksen valitsemien teemojen toteutuksen arviointia. Tällöin kysymykset painottuvat teemaan liittyvien toimenpiteiden toteutukseen, käytäntöjen vakiinnuttamiseen ja yhteistyön toimivuuteen opettajien ja oppilaitoksen johdon kanssa.
Kysymystyyppejä voi luokitella esimerkiksi seuraavasti:
- Avoimet kysymykset: kuka, mitä, missä, milloin, miten, miksi – saa laveampia vastauksia kuin ko-, kö- kysymyksillä
- Kehittävät kysymykset: miten olette ajatelleet organisoida, suunnitella, kehittää, arvioida tai jos sinulla olisi mahdollisuuksia, miten…?
- Lisä- ja täydentävät kysymykset
- ”Tyhmät” kysymykset: onko koulussanne kestävän kehityksen ohjelmaa, tms.
- Oletuskysymykset: oletetaan, että…
- Johdattelevat kysymykset: millaisia mahdollisuuksia sinulla on vaikuttaa..?
- Syy-seuraus –kysymykset: mistä mielestäsi johtuu se, että…?
- Vertailevat kysymykset: haastateltavan käyttämä työtapa vs. työohje
- Perehdytyskysymykset: miten perehdyttäisit uuden työntekijän / oppilaan koulun keke-ohjeisiin?
VINKKEJÄ KYSYMYSTAKTIIKKAAN
|