• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin myöntämisperusteet
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Sertifikaatit
  • Tuki
    • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
      • 1) Planetaariset rajat ovat uhattuna
      • 2) Toteutuuko talouskasvun irtikytkentä ympäristöhaitoista?
      • 3) Vahva kestävyysajattelu yhteiskuntien rakentamisen perustana
      • 4) Kohti kestävää hyvinvointia
      • 5) Viisi kärkeä kestävämpään kehitykseen
      • 6) Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
      • 7) Uudistavan oppimisen tarve
      • 11) Kestävän tulevaisuuden indikaattorit
      • 12) Oppilaitos, josta tuli yhteiskunnan uudistaja
    • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Taiteen perusopetus
    • Indikaattoripankki
      • 1.1 Ekologinen kestävyys
      • 1.2 Taloudellinen kestävyys
      • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
      • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
      • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
      • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
      • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
      • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
      • 2.3 Työelämän palaute
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
    • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi

Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?

Kokemus oppilaitosasteesta

Olisi hyvä, että auditoijalla on kokemusta auditoinnin kohteena olevan oppilaitoksen asteesta. Suositeltavaa on, että auditoija arvioisi aina oman kouluasteensa oppilaitosta. Tämä helpottaa arviointia, sillä silloin esimerkiksi opetussuunnitelmien rakenne ja sisällöt sekä organisaation erityispiirteet ovat valmiiksi tuttuja. Ammatillisten oppilaitosten kohdalla haasteena on laaja koulutusalojen kirjo, eikä tietenkään voida edellyttää, että auditoija tuntisi aina juuri auditoinnin kohteena olevan oppilaitoksen koulutusalat. Käsitys ammatillisen koulutuksen rakenteesta ja tavoitteista on kuitenkin auditoijalle eduksi.

Kestävän kehityksen kriteerien tuntemus

On myös tärkeää, että auditoija on hyvin perehtynyt Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteereihin ja niiden soveltamiseen. Tätä asiaa opiskellaan kestävän kehityksen arvioijakoulutuksessa etätehtävien, harjoitusauditoinnin ja keskustelujen avulla. Kriteerien tulkinnat eri kouluasteilla täsmentyvät jatkuvasti, kun uusia auditointeja toteutetaan. OKKA-säätiön edustaja on auditoijien tukena auditointien toteutuksessa ja tuo tätä kautta kriteerien tulkintaan tietoa muissa auditoinneissa tehdyistä ratkaisuista. Kriteerien tulkintaa käsitellään myös auditoijien täydennyskoulutuksissa.

Perustiedot oppilaitoksia koskevista säännöksistä

Auditoijalla tulisi olla perustiedot oppilaitosten ympäristöasioita koskevista säännöksistä, kuten jätelain, kemikaalilainsäädännön ja elintarvikelainsäädännön vaatimuksista sekä sosiaaliseen kestävyyteen liittyvistä säännöksistä, jotka liittyvät esimerkiksi turvallisuus-, työterveys- ja tasa-arvoasioiden hallintaan.

Auditoinnin yhteydessä ei pystytä kuitenkaan tarkastamaan säännösten vaatimusten täyttymistä kaikilta osin, vaan tärkeintä on varmistaa, että lakisääteiset suunnitelmat ovat ajan tasalla ja viranomaisten hyväksymiä. Lisätietoa oppilaitoksen sosiaalisen kestävyyden asioita koskevista vaatimuksista löydät esimerkiksi Sosiaalinen kestävyys ja työsuojelu oppilaitoksissa -hankkeessa tuotetusta materiaalista.

Ensisijainen sivupalkki

Ohjeita auditoijalle

  • Auditoijien pätevyys
  • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
  • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
  • Auditoinnin vaiheet
  • Haastattelujen suunnittelu
  • Haastattelukysymyksiä
  • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
Y-tunnus 1098899-9
www.okka-saatio.com

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 372 9195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Assistentti
Silja Rajala
020 748 9571
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2021 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään