Indikaattori 9: Henkilöstön osaaminen
Tukidiojen käsitteiden avauksia
HENKILÖSTÖN KESTÄVYYSOSAAMINEN
Henkilöstön kestävyysosaaminen peilautuu eri henkilöstöryhmien työtehtäviin: opettaja tarvitsee yleistä osaamista kestävyyskysymyksistä ja oman opetusalan kestävyysasioista sekä pedagogista osaamista kestävyystaitojen opettamisesta. Kiinteistönhoitaja tarvitsee osaamista energia- ja materiaalitehokkuutta edistävistä teknisistä ratkaisuista, seuranta- ja ohjausjärjestelmistä, jätteiden lajittelusta ja kierrätyksestä sekä oppilaitoksen turvallisuusasioista.
GLOBAALIT KESTÄVYYSKYSYMYKSET
Esimerkkejä globaaleista kestävyyskysymyksistä: ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden kaventuminen, luonnonvarojen ehtyminen, ravinnon riittävyys, puhdas vesi, puhdas energia, köyhyys, ihmisoikeuksien loukkaukset, globaali epätasa-arvo, alkuperäiskansojen kulttuurien häviäminen.
EKOSOSIAALINEN SIVISTYS
Ekososiaalinen sivistyksen lähtökohtana on ihmiskunnan toiminta ekosysteemien kestävyyden asettamissa rajoissa. Edistyksen päämääränä on ihmisarvoisen ja merkityksellisen elämän mahdollistaminen kaikille maailman ihmisille. Talous asemoituu välineeksi yhteisen hyvän synnyttämiseen sen sijasta, että tavoitellaan itsearvoista talouden kasvua. Ekososiaalisen sivistyksen arvopohja perustuu vastuullisuudelle, kohtuullisuudelle ja ihmistenvälisyydelle.
Lue lisää
UUDEN KESTÄVYYSOSAAMISEN LUOMINEN
Henkilöstö ja opiskelijat nähdään yhteisöllisinä tutkijoina, ongelmien ratkaisijoina ja uusien ideoiden tuottajina. Yhteisöllistä tiedon rakentamista voidaan tukea tutkivan oppimisen, ryhmätyöskentelyn, keskustelun, vastavuoroisen oppimisen ja luovien työskentelytapojen käytöllä. Uutta kestävyysosaamista voidaan tuottaa myös yhdessä kumppaneiden kanssa luovuutta tukevissa oppimisympäristöissä ja hankkeissa.