• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin myöntämisperusteet
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Sertifikaatit
  • Tuki
    • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
      • 1) Planetaariset rajat ovat uhattuna
      • 2) Toteutuuko talouskasvun irtikytkentä ympäristöhaitoista?
      • 3) Vahva kestävyysajattelu yhteiskuntien rakentamisen perustana
      • 4) Kohti kestävää hyvinvointia
      • 5) Viisi kärkeä kestävämpään kehitykseen
      • 6) Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
      • 7) Uudistavan oppimisen tarve
      • 11) Kestävän tulevaisuuden indikaattorit
      • 12) Oppilaitos, josta tuli yhteiskunnan uudistaja
    • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Taiteen perusopetus
    • Indikaattoripankki
      • 1.1 Ekologinen kestävyys
      • 1.2 Taloudellinen kestävyys
      • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
      • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
      • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
      • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
      • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
      • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
      • 2.3 Työelämän palaute
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
    • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi

Ohjelman toteutumisen arviointi

Tavoitteiden ja toimenpiteiden toteutuminen

Lukuvuoden päättyessä kartoitus toistetaan, jolloin saadaan tietoa ohjelman toteutumisen arviointia varten. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota sekä tavoitteiden saavuttamiseen (vähenikö kulutus, paranivatko kyselytulokset, tms.) että toimenpiteiden toteutumiseen (esim. saatiinko energiansäästö- tai lajitteluohjeet laadittua, perehdytettiinkö henkilöstö ja oppilaat ohjeisiin ja toimintatapoihin, käsiteltiinkö teemaa opetuksessa, jne.).

Tulosten yhteinen käsittely ja tiedotus

Kestävän kehityksen ohjelman arviointi voidaan kytkeä osaksi oppilaitoksen toiminnan vuosittaista arviointia lukuvuoden päättyessä. Käytännössä arviointi voidaan toteuttaa siten, että ensin tehdään loppukartoitus ja sen jälkeen tulokset käsitellään oppilaitoksen kestävän kehityksen työryhmässä. On tärkeää, että tulosten käsittelyyn osallistuu eri henkilöstöryhmien jäseniä ja oppilaita. Tuloksista tulee myös tiedottaa näkyvästi koko kouluyhteisöä esimerkiksi seinällä olevalla ”keke-taululla”.

Toiminnan kehittäminen

Arviointiin liittyy aina myös toiminnan kehittäminen. Arviointikokouksen yhteydessä on päätettävä, saavutettiinko tavoitteet niin hyvin, että teemaan liittyvät kestävän toimintatavat toteutuvat jatkossa koulun arjessa esimerkiksi laadittujen ohjeiden, uusien oppilaiden ja henkilöstön perehdytyksen ja toiminnan seurannan avulla. Tällöin voidaan teema nostaa uudestaan aktiivisesti näkyviin muutaman vuoden kuluttua ja valita seuraavalle lukuvuodelle uusi teema, josta tehdään lähtötilanteen kartoitus.

Ensisijainen sivupalkki

Tukea kestävän kehityksen työhön

  • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
  • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
  • Indikaattoripankki
  • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Keke koulussa
    • Keke-ohjelman rakentaminen
    • Lähtötilanteen kartoitus
    • Ohjelman toteutumisen arviointi
    • Keke koulussa esite ja opas
  • Kestävän kehityksen teemat
  • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
  • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
  • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
  • Koulutus ja ohjaus
  • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
Y-tunnus 1098899-9
www.okka-saatio.com

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 372 9195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Assistentti
Silja Rajala
020 748 9571
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2021 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään