Tällä sivulla annetaan esimerkkejä Henkilöstön ja oppilaiden hyvinvointi -teeman toteutuksesta opetuksessa ja koulun arjessa. Niitä voi hyödyntää esimerkiksi koulun kestävän kehityksen ohjelmatyössä.
Teemojen toteuttaminen
Oppilaitoksen valitsemat vuosittaiset teemat ja kestävän kehityksen ohjelman toimenpiteet toteutuvat opetuksessa ja toimintakulttuurissa. Eri henkilöstöryhmien edustajat ja oppilaat osallistuvat toimintaan.
Teema opetuksessa |
Teema koulun arjessa |
- Hyvinvoinnin osatekijät
- Omasta ja muiden hyvinvoinnista huolehtiminen
- Oman elämän hallinta
|
OPPILAIDEN HYVINVOINTI
- Yhteisesti sovittujen käytöstapojen laatiminen
- Kiusaamisen ehkäisyn kampanjat
- Kummiluokka- /oppilastoiminnan käynnistäminen
- Koulutilojen viihtyisyyden kartoitus ja parannustoimenpiteet
- Oppilaiden kuulemisen ja osallistumisen käytäntöjen kehittäminen
- Koulun sisäisen ilmapiirin, avoimuuden ja yhteistoiminnallisuuden kehittämistä edistävät toimintatavat
- Oppilaskuntatoiminnan käynnistäminen tai aktivointi
- Varhaisen puuttumisen käytäntöjen kehittäminen
HENKILÖSTÖN HYVINVOINTI
- Yhteisten työsuunnittelukäytäntöjen kehittäminen
- Henkilöstön tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja syrjinnän ehkäisyä edistävät toimintamallit
- Kehityskeskustelujen käyttöönotto
- Opettajien työhyvinvointikampanjat ja virkistyspäivät
- Yhteisen työpaikkaliikunnan aktivointi
|
Toimintatapojen vakiinnuttaminen
Oppilaitos vakiinnuttaa kestävän kehityksen teemoihin liittyviä vaikuttavia toimintatapoja pysyväksi osaksi opetusta tai oppilaitoksen toimintakulttuuria.
Toimintatavat |
Vakiinnuttaminen |
- Yhteisesti hyväksytyt hyvinvoinnin edistämisen periaatteet (hyvinvointisopimus)
|
- Oppilaiden, henkilöstön ja vanhempien yhteisen hyvinvointisopimuksen laatiminen ja päivittäminen sekä sen käsittely em. ryhmien kanssa
|
- Varhaisen puuttumisen käytännöt oppilaiden ongelmiin (esim. oppimisvaikeudet, psykososiaaliset ongelmat ja poissaolot)
|
- Varhaisen puuttumisen toimintamallin kirjaaminen ja mallin käsittely yhdessä henkilöstön ja oppilashuoltoryhmän kesken
|
|
- Oppilaskunnan valintakäytäntö, ohjaava opettaja, tiedotus oppilaskunnan toiminnasta, käytännöt oppilaskunnan kuulemiseen ja esitysten käsittelyyn, oppilaskunnan edustus johtoryhmässä ja suunnitteluryhmissä
|
- Toimintamallit ja tukiverkosto, joiden avulla koulun työntekijä saa välitöntä apua ongelmatilanteissa (esim. epäasiallinen kohtelu, työuupumus, sairaudet, ihmissuhteet, päihteiden käyttö, mielenterveysongelmat, ym.)
|
- Työntekijän ongelmien tukimallin kirjaaminen ja siitä tiedottaminen
|
- Toimiva kehityskeskustelukäytäntö
|
- Kehityskeskustelun toimintamallin kirjaaminen ja siitä tiedottaminen
|
- Ennaltaehkäisevä työsuojelutoiminta osana koulun toimintakulttuuria
|
- Koulun terveys- ja hyvinvointisuunnitelma tai työsuojelun toimintaohjelma osana kestävän kehityksen ohjelmaa (henkilöstö ja oppilaat)
|
Tekniset ratkaisut |
- Toimenpiteet työtilojen ja -olosuhteiden terveellisyyden ja turvallisuuden parantamiseksi
|
Lakisääteiset vaatimukset |
- Laki miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta
- Yhdenvertaisuuslaki
- Työturvallisuuslaki
- Työterveyshuoltolaki
- Perusopetuslaki, lukiolaki
|
Verkottuminen
Oppilaitos tiedottaa teemoihin liittyvästä toiminnasta sidosryhmiään ja toteuttaa teemoihin liittyvää yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa.
Esimerkkejä teemaan liittyvistä yhteistyötahoista |
- Koulutuksen järjestäjä
- Kouluterveydenhoito
- Sosiaali- ja terveystoimi
- Työterveyshuolto
- Vanhemmat
|
Kartoituslomakkeita