Itsearvioinnin toisessa vaiheessa lastenkulttuurikeskus arvioi kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimusten toteutumisen. Arvioinnissa hyödynnetään OKKA-säätiön toimittamaa yhteenvetoraporttia hallinto- ja taidekasvatushenkilöstön kyselyiden vastauksista. Perustason vaatimusten toteutumisen arvioinnin voi tehdä esimerkiksi lastenkulttuurikeskuksen kestävän kehityksen ryhmä tai muu vastaavat työryhmä. Arviointi tehdään eDelphi-verkkotyökalussa olevalle lomakkeelle, johon OKKA-säätiö lähettää arviointiryhmän jäsenille sähköpostikutsun. Alla on esitetty toiminnan perustason kriteerit, joiden toteutumista ryhmä arvioi.
INDIKAATTORI |
TOIMINNAN TASON KRITEERI |
1. Taidekasvatus |
- Lastenkulttuurikeskus on tunnistanut taide- ja kulttuurikasvatuksensa suhteen kestävään kehitykseen.
- Lastenkulttuurikeskus on sisällyttänyt taide- ja kulttuurikasvatukseensa kestävän kehityksen oppimistavoitteita.
- Oppimisympäristöissä toimitaan ympäristövastuullisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla.
|
2. Toimintakulttuuri |
- Lastenkulttuurikeskus on varmistanut ympäristöasioihin liittyvien säädösten vaatimusten toteutumisen ja kehittänyt tavoitteellisesti toimintansa ympäristövastuullisuutta.
- Lastenkulttuurikeskus on laatinut säädösten vaatimusten mukaiset hyvinvointiin liittyvät suunnitelmat ja kehittänyt tavoitteellisesti yhteisön hyvinvointia.
- Lastenkulttuurikeskuksella on kestävän kehityksen teemoihin liittyviä kumppanuuksia, joita hyödynnetään taide- ja kulttuurikasvatuksessa tai toiminnan kehittämisessä.
|
3. Johtaminen |
- Kestävän kehityksen teemat ovat osa lastenkulttuurikeskuksen tavoitteita ja arvopohjaa.
- Lastenkulttuurikeskuksella on kestävän kehityksen asioista vastaava työryhmä ja kestävän kehityksen työlle on annettu tarvittavat resurssit.
- Henkilöstön ja tuntiopettajien/taidekasvattajien kestävyysosaamisen tarpeet on tunnistettu ja toimenpiteitä osaamisen kehittämiseksi on tehty.
- Lastenkulttuurikeskus on ottanut käyttöön kestävän kehityksen mittareita ja arvioinut kestävän kehityksen toimintaansa.
|