Itsearvioinnin toisessa vaiheessa oppilaitos arvioi kestävän kehityksen toiminnan perustason vaatimusten toteutumisen. Arvioinnissa hyödynnetään OKKA-säätiön toimittamaa yhteenvetoraporttia hallinto- ja opetushenkilöstön kyselyiden vastauksista. Perustason vaatimusten toteutumisen arvioinnin voi tehdä esimerkiksi oppilaitoksen kestävän kehityksen ryhmä tai muu vastaavat työryhmä. Arviointi tehdään eDelphi-verkkotyökalussa olevalle lomakkeelle, johon OKKA-säätiö lähettää arviointiryhmän jäsenille sähköpostikutsun. Alla on esitetty toiminnan perustason kriteerit, joiden toteutumista ryhmä arvioi.
INDIKAATTORI |
TOIMINNAN TASON KRITEERI |
1. Opetus |
- Oppilaitos on suunnannut koulutustarjontaansa kestävään kehitykseen liittyviin teemoihin ja aiheisiin.
- Oppilaitos on sisällyttänyt koulutuksiinsa kestävän kehityksen oppimistavoitteita.
- Oppimisympäristöissä toimitaan ympäristövastuullisesti ja sosiaalisesti kestävällä tavalla.
|
2. Toimintakulttuuri |
- Oppilaitos on varmistanut ympäristöasioihin liittyvien säädösten vaatimusten toteutumisen ja kehittänyt tavoitteellisesti toimintansa ympäristövastuullisuutta.
- Oppilaitos on laatinut säädösten vaatimusten mukaiset hyvinvointiin liittyvät suunnitelmat ja kehittänyt tavoitteellisesti yhteisön hyvinvointia.
- Oppilaitoksella on kestävän kehityksen teemoihin liittyviä kumppanuuksia, joita hyödynnetään opetuksessa tai toiminnan kehittämisessä.
|
3. Johtaminen |
- Kestävän kehityksen teemat ovat osa oppilaitoksen tavoitteita ja arvopohjaa.
- Oppilaitoksella on kestävän kehityksen asioista vastaava työryhmä ja kestävän kehityksen työlle on annettu tarvittavat resurssit.
- Henkilöstön ja tuntiopettajien kestävyysosaamisen tarpeet on tunnistettu ja toimenpiteitä osaamisen kehittämiseksi on tehty.
- Oppilaitos on ottanut käyttöön kestävän kehityksen mittareita ja arvioinut kestävän kehityksen toimintaansa.
|