Johto ja keke-ryhmä
Arvot
- Miten ja milloin oppilaitoksen kestävän kehityksen työ lähti liikkeelle
- Millä tavoin ja missä yhteydessä henkilöstö/opiskelijat perehdytetään oppilaitoksen kestävän kehityksen arvoihin?
- Millä tavoin kestävän kehityksen arvot näkyvät oppilaitoksen arjessa?
Lakisääteiset vaatimukset
- Mistä oppilaitos saa tiedon uusista ympäristöasioihin ja sosiaaliseen kestävyyteen liittyvistä säädöksistä (anna esimerkkejä säädösten alueista)?
- Millä tavoin lakisääteisten kestävään kehitykseen liittyvien kartoitusten tuloksia ja ohjelmien sisältöä käsitellään henkilöstön/opiskelijoiden kanssa (anna esimerkkejä kartoituksista ja ohjelmista)?
Keke-työn organisointi
- Miten oppilaitoksen keke-työ on organisoitu? Onko perustettu keke-ryhmää ja keitä siinä on mukana?
- Miten opiskelijat voivat osallistua keke-työn suunnitteluun?
- Millaisia resursseja kestävän kehityksen työlle on varattu?
- Miten johto tukee ja kannustaa oppilaitosyhteisöä kestävän kehityksen työssä?
- Millä tavoin oppilaitos viestii kestävän kehityksen asioista sisäisesti ja ulkoisesti?
- Miten henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneet kestävän kehityksen työhön ja keke-käytäntöihin?
Osaaminen
- Millä tavoin henkilöstön keke-osaaminen ja täydennyskoulutuksen tarpeet on selvitetty?
- Millaisia mahdollisuuksia henkilöstöllä on hankkia täydennyskoulutusta keke-asioissa? Mitä koulutusta on toteutunut?
- Kuka vastaa uuden henkilöstön perehdyttämisestä oppilaitoksen keke-ohjelmaan ja –käytäntöihin sekä omaan toimenkuvaan liittyviin keke-asioihin? Miten perehdytys tapahtuu? Onko olemassa ohjeita?
Keke-ohjelma
- Miten vuosittaiset kestävän kehityksen ohjelman teemat valitaan?
- Millä tavoin henkilöstö/opiskelijat osallistuvat ohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden suunnitteluun?
- Millä tavoin (ketkä/missä yhteydessä) ja millaisin mittarein keke-ohjelman toteutumista arvioidaan ja miten ohjelma päivitetään?
- Millaisia tuloksia ohjelman tavoitteiden toteutuksessa on saavutettu mittareiden perusteella
Opetuksen suunnittelu
- Miten kestävän kehityksen näkökulma on ollut mukana opetussuunnitelmatyössä ja opetuksen toteutuksen suunnittelussa?
- Millaista yhteistyötä opettajat ovat tehneet kestävän kehityksen opetuksen tavoitteiden, sisältöjen ja työtapojen suunnittelussa?
- Millaista yhteistyötä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa on tehty opettajien ja muun henkilöstön välillä?
- Millaista yhteistyötä oppilaitos tekee ulkopuolisten tahojen kanssa kestävän kehityksen opetuksen / teemojen toteutuksessa?
Ammatilliset oppimisympäristöt
- Milloin ja millä tavoin oppilaitoksen ammatillisten oppimisympäristöjen ympäristö/turvallisuus/työterveys/kulttuuriset näkökohdat on kartoitettu?
- Mitä toimenpiteitä ammatillisissa oppimisympäristöissä on tehty keke-näkökohtien huomioon ottamiseksi? Miten opiskelijat perehdytetään oppimisympäristöjen käytäntöihin?
Arviointi ja kehittäminen
- Millä mittareilla oppilaitos arvioi kestävän kehityksen asioiden tilaa (esim. keke-opetus, ekologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys toimintakulttuurissa)?
- Millaisia tuloksia keskeisissä kestävän kehityksen mittareissa on saavutettu ja miten tulokset ovat kehittyneet
- Missä yhteydessä oppilaitoksen keke-asioiden vuosittainen arviointi tapahtuu ja ketkä osallistuvat arviointitiedon käsittelyyn?
- Miten ja missä yhteydessä arviointitietoa hyödynnetään toiminnan suunnittelussa?
- Mitkä ovat oppilaitoksen keke-työn tärkeimmät kehittämiskohteet? Miten kestävän kehityksen työtä on tarkoitus viedä eteenpäin?