Kiinteistönhoitaja
Yleisiä kysymyksiä
- Mikä on tehtävänkuvasi/vastuualueesi?
- Kenen palveluksessa toimit (oppilaitos vai ulkopuolinen taho)?
- Mitä olet kuullut oppilaitoksen kestävän kehityksen ohjelmasta?
- Miten olet itse osallistunut/miten kiinteistöhenkilöstö osallistuu oppilaitoksen keke-työhön (esim. kartoitukset, keke-työryhmä, tavoitteista ja toimenpiteistä sopiminen, seuranta ja arviointi, opiskelijoiden ohjaus ja perehdytys, vuoropuhelu ja yhteistyö oppilaitoksen henkilöstön kanssa)?
- Onko kiinteistöhenkilöstöllä omia keke-tavoitteita tai ohjeita (esim. jos ulkopuolinen palveluntarjoaja)?
- Miten ympäristövastuullisesti oppilaitoksen henkilöstö ja opettajat mielestäsi toimivat (lajittelu, materiaalien käyttö, veden ja energian säästö, siisteys, turvallisuusasiat ym.)?
- Mitkä asiat toimivat hyvin ja missä asioissa on ongelmia?
- Millaisia keke-asioiden mittareita kiinteistöpuolella on käytössä ja miten niitä seurataan?
- Miten kiinteistöhenkilöstö on perehdytetty keke-asioihin ja mitä erityistä koulutusta he ovat saaneet keke-asioissa?
- Miten oppilaitos saa seurantatiedot käyttöönsä?
- Miten kehittäisit kiinteistöhoidon ympäristöasioita?
Jätehuolto
- Mitä jakeita oppilaitoksessa pitää kunnallisten jätehuoltomääräysten mukaan lajitella?
- Miten lajittelu toteutuu (jos ongelmia, missä syyt)?
- Onko oppilaitoksella jätehuoltosuunnitelmaa? Mitä se pitää sisällään?
- Mitä ongelmajätteitä oppilaitoksessa syntyy?
- Mihin ongelmajätteet varastoidaan ja kuka vastaa varastosta ja kirjanpidosta?
- Minne ongelmajätteet toimitetaan käsittelyyn ja kuinka usein?
- Seurataanko oppilaitoksen jätemääriä? Mihin seuranta perustuu ja mistä tiedot saadaan?
- Miten jätemäärät ovat kehittyneet ja mistä syystä?
Vesi ja energia
- Kuka seuraa oppilaitoksen energiajärjestelmien toimivuutta?
- Miten usein tarkkaillaan esim. veden- ja energiankulutusta tai huoneiden lämpötiloja?
- Miten toimitaan, jos kulutuksessa esiintyy poikkeamia?
Mikä on kiinteistön energiajärjestelmien kunto? Onko laitteissa esiintynyt uusimisen tarpeita tai onko kiinteistössä peruskorjauksen tarvetta? Onko niistä keskusteltu ylläpitäjän kanssa? Mitä parannussuunnitelmia on olemassa? - Onko oppilaitoksessa tehty energiakatselmusta tai kuntokartoitusta? Milloin? Mitkä olivat katselmuksen keskeiset tulokset?
- Onko oppilaitoksessa käytössä vettä säästäviä vesikalusteita (suihkut, hanat)?
- Onko olemassa tilastoja oppilaitoksen veden ja energiankulutuksesta (sähkö, lämpö) pidemmällä aikavälillä? Onko kulutustietoja suhteutettu esim. rakennuskuutioihin tai oppilasmääriin? Miten kulutus on kehittynyt ja miksi?
Vaarallisten aineiden käyttö ja varastointi
- Mitä kemikaaleja oppilaitoksessa on käytössä?
- Missä tiloissa kemikaaleja säilytetään ja kuka niistä vastaa?
- Onko aineista olemassa listaus ja käyttöturvallisuustiedotteet? Missä käyttöturvallisuustiedotteet ovat saatavilla?
- Miten vahinkotilanteessa toimitaan (esimerkiksi altistuminen myrkylliselle aineelle oppitunnilla)?