Miten ja milloin oppilaitoksen kestävän kehityksen työ lähti liikkeelle
Millä tavoin ja missä yhteydessä henkilöstö/opiskelijat perehdytetään oppilaitoksen kestävän kehityksen arvoihin?
Millä tavoin kestävän kehityksen arvot näkyvät oppilaitoksen arjessa?
Lakisääteiset vaatimukset
Mistä oppilaitos saa tiedon uusista ympäristöasioihin ja sosiaaliseen kestävyyteen liittyvistä säädöksistä (anna esimerkkejä säädösten alueista)?
Millä tavoin lakisääteisten kestävään kehitykseen liittyvien kartoitusten tuloksia ja ohjelmien sisältöä käsitellään henkilöstön/opiskelijoiden kanssa (anna esimerkkejä kartoituksista ja ohjelmista)?
Keke-työn organisointi
Miten oppilaitoksen keke-työ on organisoitu? Onko perustettu keke-ryhmää ja keitä siinä on mukana?
Miten opiskelijat voivat osallistua keke-työn suunnitteluun?
Millaisia resursseja kestävän kehityksen työlle on varattu?
Miten johto tukee ja kannustaa oppilaitosyhteisöä kestävän kehityksen työssä?
Millä tavoin oppilaitos viestii kestävän kehityksen asioista sisäisesti ja ulkoisesti?
Miten henkilöstö ja opiskelijat ovat sitoutuneet kestävän kehityksen työhön ja keke-käytäntöihin?
Osaaminen
Millä tavoin henkilöstön keke-osaaminen ja täydennyskoulutuksen tarpeet on selvitetty?
Millaisia mahdollisuuksia henkilöstöllä on hankkia täydennyskoulutusta keke-asioissa? Mitä koulutusta on toteutunut?
Kuka vastaa uuden henkilöstön perehdyttämisestä oppilaitoksen keke-ohjelmaan ja –käytäntöihin sekä omaan toimenkuvaan liittyviin keke-asioihin? Miten perehdytys tapahtuu? Onko olemassa ohjeita?
Keke-ohjelma
Miten vuosittaiset kestävän kehityksen ohjelman teemat valitaan?
Millä tavoin henkilöstö/opiskelijat osallistuvat ohjelman tavoitteiden ja toimenpiteiden suunnitteluun?
Millä tavoin (ketkä/missä yhteydessä) ja millaisin mittarein keke-ohjelman toteutumista arvioidaan ja miten ohjelma päivitetään?
Millaisia tuloksia ohjelman tavoitteiden toteutuksessa on saavutettu mittareiden perusteella
Opetuksen suunnittelu
Miten kestävän kehityksen näkökulma on ollut mukana opetussuunnitelmatyössä ja opetuksen toteutuksen suunnittelussa?
Millaista yhteistyötä opettajat ovat tehneet kestävän kehityksen opetuksen tavoitteiden, sisältöjen ja työtapojen suunnittelussa?
Millaista yhteistyötä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa on tehty opettajien ja muun henkilöstön välillä?
Millaista yhteistyötä oppilaitos tekee ulkopuolisten tahojen kanssa kestävän kehityksen opetuksen / teemojen toteutuksessa?
Ammatilliset oppimisympäristöt
Milloin ja millä tavoin oppilaitoksen ammatillisten oppimisympäristöjen ympäristö/turvallisuus/työterveys/kulttuuriset näkökohdat on kartoitettu?
Mitä toimenpiteitä ammatillisissa oppimisympäristöissä on tehty keke-näkökohtien huomioon ottamiseksi? Miten opiskelijat perehdytetään oppimisympäristöjen käytäntöihin?
Arviointi ja kehittäminen
Millä mittareilla oppilaitos arvioi kestävän kehityksen asioiden tilaa (esim. keke-opetus, ekologinen, sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys toimintakulttuurissa)?
Millaisia tuloksia keskeisissä kestävän kehityksen mittareissa on saavutettu ja miten tulokset ovat kehittyneet
Missä yhteydessä oppilaitoksen keke-asioiden vuosittainen arviointi tapahtuu ja ketkä osallistuvat arviointitiedon käsittelyyn?
Miten ja missä yhteydessä arviointitietoa hyödynnetään toiminnan suunnittelussa?
Mitkä ovat oppilaitoksen keke-työn tärkeimmät kehittämiskohteet? Miten kestävän kehityksen työtä on tarkoitus viedä eteenpäin?