Opettajat

Oppilaitoksen keke-työ

  • Mitä tietoa olet saanut oppilaitoksen kestävän kehityksen arvoista ja keke-ohjelmasta?
  • Millaisia mahdollisuuksia sinulla on osallistua oppilaitoksen keke-työhön (esim. keke-ryhmä, keke-ohjelman suunnittelu, tapahtumat ja toimenpiteet, keke-työn arviointi ja kehittäminen?
  • Keitä kuuluu oppilaitoksenne keke-ryhmään? Mitä tiedät ryhmän toiminnasta?
  • Millaiseksi kuvailisit oppilaitoksen työilmapiiriä/yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä?
  • Mikä on parasta omassa oppilaitoksessasi?
  • Mitä asioita kehittäisit oppilaitoksen keke-työssä?
  • Millainen käsitys sinulla on henkilöstön/opiskelijoiden keke-asenteista ja sitoutumisesta keke-työhön? Miten asenteet näkyvät käytännössä?

Perehdytys

  • Millaista perehdytystä olet saanut oppilaitoksen keke-asioihin?
  • Miten opiskelijoita perehdytetään kestävän kehityksen asioihin?
  • Missä keke-asioissa tarvitsisit mielestäsi lisäkoulutusta? Mihin koulutukseen olet jo osallistunut?
  • Onko sinulla mahdollisuus kouluttautua, jos haluat?

Keke opetuksessa

  • Miten otat kestävän kehityksen (ympäristöasiat, turvallisuuden, opiskelijoiden hyvinvoinnin ym.) huomioon päivittäisessä opetustyössäsi?
  • Mikä on mielestäsi kestävän kehityksen merkitys opettamiesi aineiden opetuksessa?
  • Millä tavoin opettajat ovat (yksin ja yhdessä) suunnitelleet kestävän kehityksen kytkemistä opetussuunnitelmiin ja omaan opetukseen?
  • Millaista yhteistyötä keke-opetuksen toteutuksessa tehdään opettajien kesken/opettajien ja muun henkilöstön välillä?
  • Pyydä opettajia antamaan esimerkkejä opetuksen kriteerien toteutuksesta käytännön opetustilanteissa itsearvioinnin kysymyslistan esimerkkejä tukena käyttäen(esim. kokonaisuuksien ymmärtäminen, kriittinen ajattelu, tulevaisuusajattelu; työprosessin hallinta, työvälineiden, materiaalien ja menetelmien hallinta)
  • Millä tavoin opetuksessa/oppilaitoksessa edistetään opiskelijoiden osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia?
  • Miten opettajat arvioivat kestävän kehityksen opetussisältöjen toteutumista ja käytettyjä opetusmenetelmiä?
  • Miten opiskelijoiden keke-asenteita ja keke-asioiden oppimista arvioidaan?
  • Millaisia oppimistuloksia on saavutettu kestävän kehityksen tietojen ja taitojen oppimisessa?
  • Miten opettajat kehittävät opetusta arviointi- ja tulostieton peusteella?
  • Mitä asioita kehittäisit oppilaitoksen keke-opetuksessa?

Keke-teemat

  • Millä tavoin oppilaitoksen valitsemat kestävän kehityksen teemat (nimeä) näkyvät käytännössä arjessa ja toimintakulttuurissa?
  • Opettajilta voit kysyä myös yksityiskohtaisempia kysymyksiä valittujen teemojen toteutuksesta.
Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointi