LAADULLISET MITTARIT
Hyvinvoinnin mittaaminen
- Opiskelijoiden hyvinvoinnin laadullinen mittaaminen perustuu opiskelijakyselyiden avulla kerättyyn tietoon. Kyselyiden tuloksia voidaan analysoida yksityiskohtaisesti tarkastelemalla yksittäistten kysymysten vastauksia ja tekemällä johtopäätöksiä opiskelijoiden hyvinvoinnin tilanteesta ja kehittämistarpeista.
- Tämän lisäksi koulutuksen järjestäjän kannattaa valita pienempi määrä seurantaindikaattoreita, jotka antavat nopean yleiskuvan hyvinvoinnin kehityksestä. Alla olevassa indikaattoritaulukossa annetaan esimerkkejä opiskelijoiden hyvinvoinnin osatekijöistä, joita voidaan mitata kyselyiden avulla.
- Taulukon alta on ladattavissa esimerkki-indikaattoreiden pohjalta laadittu opiskelijoiden hyvinvointikysymysten patteri. Koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää esimerkkejä täydentämällä omia opiskelijakyselyitään tai ottamalla käyttöön kyselypatterin kokonaisuudessaan.
SEURANNAN KOHDE
Mitä asiaa mitataan? |
MITTARI
Mistä tieto saadaan? |
INDIKAATTORI
Mitä tunnuslukua mitataan? |
Työskentelykulttuuri |
|
- Opiskelijoiden käsitys työskentelykulttuurista:
- opiskelijoiden ja opettajien vuorovaikutus
- yhteistoiminnallisuus
- vaikuttamisen mahdollisuudet
- työilmapiiri
- oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu
- Indikaattoreina
- kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
- koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
indikaattori TYÖSKENTELYKULTTUURI
|
Työympäristö |
|
- Opiskelijoiden käsitys työympäristöstä:
- esteettömyys
- sisäilma
- viihtyisyys
- työergonomia
- turvallisuusjärjestelyt
- Indikaattoreina
- kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
- koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
indikaattori TYÖYMPÄRISTÖ
|
Hyvinvoinnin edistäminen |
|
- Opiskelijoiden käsitys hyvinvoinnin edistämisestä:
- toimenpiteet hyvinvoinnin edistämiseksi
- opiskelijoiden jaksamisesta huolehtiminen
- tuki ongelmatilanteissa
- syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisy
- syrjinnän ja kiusaamisen tapahtuminen
- Indikaattoreina
- kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
- koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
indikaattori HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
|
Oma opiskelu |
|
- Opiskelijoiden käsitys koulutuksesta ja omasta opiskelusta:
- opetuksen laatu
- vastaavuus omiin tarpeisiin ja odotuksiin
- vaikuttaminen oman opiskelun suunnitteluun
- henkilökohtaistamisen toimivuus
- opiskelun tuki
- palaute ja kannustus
- oikeudenmukainen kohtelu
- suhteet opiskelutovereihin
- suhteet opettajiin
- yksinäisyyden kokeminen
- syrjinnän, kiusaamisen tai uhkailun kokeminen
- opiskelun kuormitus
- kynnys tuen saamiseen ongelmatilanteissa
- opintojen keskeyttämisen harkitseminen
- viihtyminen oppilaitoksessa
- Indikaattoreina
- kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
- koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
indikaattori OMA TYÖ
|
Opiskelijoiden hyvinvointikysely
Lataa tästä yllä esitettyihin indikaattoreihin pohjautuvat opiskelijoiden hyvinvointia mittaavat kysymykset.