• Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää ensisijaiseen sivupalkkiin
  • Hyppää alatunnisteeseen

kestavakehitys

  • Etusivu
  • Säännöt
    • Kriteerit
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Fria bildningen
    • Sertifikaatin hakemisoikeus
    • Itsearviointi ja auditointi
    • Kriteerien arviointiperusteet
    • Sertifikaatin myöntämisperusteet
      • Peruskoulut ja lukiot
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
    • Sertifikaatti ja Vihreä lippu
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaatin hakeminen
    • Sertifikaatin ylläpito
    • Sertifioinnin kustannukset
    • Sertifiointijärjestelmän ylläpito
    • Auditoijien pätevyys
  • Hakeminen
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Auditointien suositushinnat
    • Korjaavat toimenpiteet
    • Sertifikaattihakemus
  • Ylläpito
    • Vuosittainen itsearviointi
    • Sertifikaatin uusimisauditointi
    • Sertifikaatin raukeaminen
    • Tukea ja ohjausta sertifikaatin uusimiseen
  • Materiaalit
    • Peruskoulut ja lukiot
    • Ammatilliset oppilaitokset
    • Vapaa sivistystyö
    • Fria bildningen
    • Auditoinnin dokumentit
    • Sertifikaattihakemus
    • Sertifioinnin logo
  • Sertifikaatit
  • Tuki
    • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
      • 1) Planetaariset rajat ovat uhattuna
      • 2) Toteutuuko talouskasvun irtikytkentä ympäristöhaitoista?
      • 3) Vahva kestävyysajattelu yhteiskuntien rakentamisen perustana
      • 4) Kohti kestävää hyvinvointia
      • 5) Viisi kärkeä kestävämpään kehitykseen
      • 6) Ekososiaalinen sivistys kestävän tulevaisuuden rakentajana
      • 7) Uudistavan oppimisen tarve
      • 11) Kestävän tulevaisuuden indikaattorit
      • 12) Oppilaitos, josta tuli yhteiskunnan uudistaja
    • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
      • Ammatilliset oppilaitokset
      • Vapaa sivistystyö
      • Taiteen perusopetus
    • Indikaattoripankki
      • 1.1 Ekologinen kestävyys
      • 1.2 Taloudellinen kestävyys
      • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
      • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
      • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
      • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
      • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
      • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
      • 2.3 Työelämän palaute
    • Kestävän kehityksen ohjelma
    • Kestävän kehityksen teemat
    • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
    • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
    • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
    • Koulutus ja ohjaus
    • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen
  • Auditoijalle
    • Auditoijien pätevyys
    • Mitä osaamista auditoijalta vaaditaan?
    • Auditoijan roolit ja ihmissuhdetaidot
    • Auditoinnin vaiheet
    • Haastattelujen suunnittelu
    • Haastattelukysymyksiä
    • Auditoijarekisterin rekisteri- ja tiesuojaseloste
  • Hankkeet
  • Yhteystiedot
logo-okka-vaaka
Lippu_Englanti Lippu_Ruotsi

2.1 Henkilöstön hyvinvointi

LAADULLISET MITTARIT

Hyvinvoinnin mittaaminen

  • Henkilöstön hyvinvoinnin laadullinen mittaaminen perustuu henkilöstökyselyiden avulla kerättyyn tietoon. Kyselyiden tuloksia voidaan analysoida yksityiskohtaisesti tarkastelemalla yksittäisten kysymysten vastauksia ja tekemällä johtopäätöksiä henkilöstön hyvinvoinnin tilanteesta ja kehittämistarpeista.
  • Tämän lisäksi koulutuksen järjestäjän kannattaa valita pienempi määrä seurantaindikaattoreita, jotka antavat nopean yleiskuvan hyvinvoinnin kehityksestä. Alla olevassa indikaattoritaulukossa annetaan esimerkkejä henkilöstön hyvinvoinnin osatekijöistä, joita voidaan mitata kyselyiden avulla.
  • Taulukon alta on ladattavissa esimerkki-indikaattoreiden pohjalta laadittu henkilöstön hyvinvointikysymysten patteri. Koulutuksen järjestäjä voi hyödyntää esimerkkejä täydentämällä omia henkilöstökyselyitään tai ottamalla käyttöön kyselypatterin kokonaisuudessaan.
SEURANNAN KOHDE
Mitä asiaa mitataan?
      MITTARI
      Mistä tieto s
aadaan?
       INDIKAATTORI
       Mitä tunnuslukua mitataan?
Työskentelykulttuuri
  • henkilöstökysely
  • Henkilöstön käsitys työskentelykulttuurista:
    • johdon ja henkilöstön vuorovaikutus
    • yhteistoiminnallisuus
    • vaikuttamisen mahdollisuudet
    • työilmapiiri
    • oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu
  • Indikaattoreina
    • kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
    • koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
      indikaattori TYÖSKENTELYKULTTUURI
Työympäristö
  • henkilöstökysely
  • Henkilöstön käsitys työympäristöstä:
    • esteettömyys
    • sisäilma
    • viihtyisyys
    • työergonomia
    • turvallisuusjärjestelyt
  • Indikaattoreina
    • kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
    • koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
      indikaattori TYÖYMPÄRISTÖ
Työhyvinvoinnin edistäminen
  • henkilöstökysely
  • Henkilöstön käsitys työhyvinvoinnin edistämisestä:
    • työkykyä ylläpitävä toiminta
    • työntekijöiden jaksamisesta huolehtiminen
    • tuki ongelmatilanteissa
    • syrjinnän ja kiusaamisen ehkäisy
    • syrjinnän ja kiusaamisen tapahtuminen
  • Indikaattoreina
    • kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
    • koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
      indikaattori HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN
Oma työ
  • henkilöstökysely
  • Henkilöstön käsitys omasta työstä:
    • perehdytys
    • osaamisen kehittämisen mahdollisuudet
    • vaikuttaminen oman työn suunnitteluun
    • työjärjestelyjen joustavuus
    • palaute työstä
    • työstä palkitseminen
    • esimiesten tuki ja kannustus
    • suhteet esimiehiin ja kollegoihin
    • suhteet opiskelijoihin
    • uhkaavat tilanteet työssä
    • epäasiallisen käytöksen, kiusaamisen tai ahdistelun kokeminen
    • oma työkuormitus
    • varmuus työpaikan säilymisestä
    • viihtyminen työssä
  • Indikaattoreina
    • kysymyskohtaiset keskiarvot (ja hajonta)
    • koko osion kysymysten keskiarvo (ja hajonta),
      indikaattori OMA TYÖ

Henkilöstön hyvinvointikysely

Lataa tästä yllä esitettyihin indikaattoreihin pohjautuvat henkilöstön hyvinvointia mittaavat kysymykset.

Ensisijainen sivupalkki

Tukea kestävän kehityksen työhön

  • Kestävän tulevaisuuden indikaattoreiden taustamateriaali
  • Indikaattoreiden arvioinnin tukisivusto
  • Indikaattoripankki
    • 1.1 Ekologinen kestävyys
    • 1.2 Taloudellinen kestävyys
    • 1.3 Sosiaalinen kestävyys
    • 1.4 Sosiaalinen kestävyys (oppimisen tuki)
    • 1.5 Kulttuurinen kestävyys
    • 1.6 Muut yhteiskuntavastuun mittarit
    • 2.1 Henkilöstön hyvinvointi
    • 2.2 Opiskelijoiden hyvinvointi
    • 2.3 Työelämän palaute
  • Kestävän kehityksen ohjelma
  • Kestävän kehityksen teemat
  • Teemat keke-ohjelman rakentamisen tukena
  • Teemapankki: yleissivistävät oppilaitokset
  • Teemapankki: ammatilliset oppilaitokset
  • Koulutus ja ohjaus
  • Ilmast@takomon työkalut ilmastokasvatukseen

Footer

Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö
– OKKA-säätiö sr

Rautatieläisenkatu 6 A,
00520 Helsinki
Y-tunnus 1098899-9
www.okka-saatio.com

Säätiönjohtaja
Tuulikki Similä
040 765 2050
tuulikki.simila(at)okka-saatio.com

Suunnittelupäällikkö
Erkka Laininen
050 372 9195
erkka.laininen(at)okka-saatio.com

Assistentti
Silja Rajala
020 748 9571
okka-saatio(at)oaj.fi

Copyright © 2021 · Executive Pro on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään