Yhteenveto ja palautekeskustelu
Yhteenvedon tekeminen
Auditoijan tulee pyytää oppilaitokselta mahdollisuus yhteenvedon tekemiseen ja palautteen valmistelemiseen haastattelujen jälkeen rauhallisessa, suljetussa tilassa. Tähän kannattaa varata aikaa vähintään tunnin verran.
VINKKEJÄ YHTEENVEDON LAATIMISEEN
|
Palautekeskustelu
Palautekeskusteluun saavat osallistua kaikki oppilaitosyhteisön jäsenet. Tilaisuuden tarkoituksena on antaa oppilaitokselle palaute vahvuuksista ja kehittämisen kohteista sekä kriteerien täyttymisestä ja mahdollisista poikkeamista. Suositeltava tapa palautteen antamiseen on ”hampurilaispalaute”: Kerro ensin oppilaitoksen vahvuudet ja hyvässä kunnossa olevat asiat. Tämän jälkeen tuo esille arvioinnissa havaitut kehittämiskohteet, ja poikkeamat kriteereihin. Muista lopuksi yleisarvio, jossa luot kuulijoille kokonaiskuvan oppilaitoksen tilanteesta.
KUVA: Palautehampurilainen
On tärkeää, että poikkeamat ja pisteytetyt kriteerit käydään läpi keskustellen. Auditoija esittelee ensin oman arvionsa perusteluineen, minkä jälkeen oppilaitoksella on mahdollisuus esittää täydentävää informaatiota. Tavoitteena on, että poikkeamista ja pisteytyksestä päästään yhteisymmärrykseen. Palautteen antamisen voit jäsennellä myös kriteerien osa-alueittain: ensin suunnittelua, organisointia ja kehittämistä koskevat vahvuudet, kehittämiskohteet ja mahdolliset poikkeamat, sitten vastaavasti opetusta koskevat asiat ja lopuksi keke-teemojen toteutus. Perustele näkemyksesi, pyri loogisuuteen johtopäätöksissäsi ja kiinnitä huomio selkeään esitystapaan.
Muista hienotunteisuus ja haastattelujen luottamuksellisuus: ole varovainen, jos nostat yksittäisten ihmisten kommentteja tai tekemisiä esiin. Tarkoitus ei ole nolata ketään palautetilaisuudessa. Jos esität poikkeaman kriteereistä, tee se rakentavasti ja perustele päätelmäsi. Tuo esille, että kysymys ei ole virheestä tai siitä, että joku olisi hoitanut työnsä huonosti, vaan että poikkeamassa on mahdollisuus toiminnan kehittämiseen. Myönteisen palautteenkaan antaminen ei aina ole ongelmatonta. Jos nostat jonkun ihmisen esille, voit samalla tahattomasti vähätellä muiden osuutta. Ole varovainen, sillä auditoijana tiedät aina liian vähän oppilaitoksen sisäisistä asioista!
KUVITTEELLINEN ESIMERKKI PALAUTEKESKUSTELUN JÄSENTELYSTÄ Kehittämisen kohteet (yhteenveto kriteerien eri osa-alueista): Poikkeamat Yleisarvio |